Efter att skyddsorganisationen inom Polisen begärt att myndigheten ska underlätta för fler att arbeta på distans under coronakrisen, ändrar nu arbetsgivaren sina riktlinjer.
Bild: Mostphotos
Efter att skyddsorganisationen inom Polisen begärt att myndigheten ska underlätta för fler att arbeta på distans under coronakrisen, ändrar nu arbetsgivaren sina riktlinjer.

Polisen ändrar sig om distansarbete

POLISEN2020-04-30
Efter att skyddsorganisationen krävt att Polisen ska följa Folkhälsomyndighetens rekommendationer om distansarbete, ändrar arbetsgivaren sin policy. ”Nu återstår att se hur den här nya vägledande informationen kommer att hanteras ute på arbetsplatserna”, säger Robert Tkalcic, nationellt huvudskyddsombud, till Publikt.

Ett antal polisanställda som tillhör en riskgrupp utifrån Folkhälsomyndighetens definition kring coronaviruset går fortfarande till jobbet trots att de inte behöver. Det skriver huvudskyddsombuden i en begäran om åtgärder som man lämnat in till arbetsgivaren, och som Publikt tidigare skrivit om.

Enligt skyddsorganisationens begäran har Polisen generellt gått ut med budskapet att den som är frisk ska vara på plats på jobbet, vilket gör det svårt för chefer på lokal nivå att besluta om distansarbete.

”Alla medarbetare har inte möjlighet att arbeta på distans. Men det som har krockat här är att man nationellt har sagt att i grunden gäller budskapet frisk på jobbet”, sade det nationella huvudskyddsombudet Robert Tkalcic till Publikt.

Nu tar arbetsgivaren till sig av kritiken och ändrar sina riktlinjer.

”Myndigheten avser att justera sin information om arbete hemifrån för att tydligare koppla den till Folkhälsomyndighetens rekommendationer”, skriver Polisen i ett svar på huvudskyddsombudens begäran.

Nationella huvudskyddsombudet Robert Tkalcic är nöjd med svaret från Polisen.

– Det är ett tydliggörande som tidigare har saknats som nu är på plats så där är vi nöjda med arbetsgivarens svar och åtgärder som man har vidtagit nationellt, säger han till Publikt.

Chefer inom myndigheten kommer att informeras om de nya riktlinjerna via intranätet och andra kanaler, enligt arbetsgivarens svar. Man betonar att varje chef har ett ansvar för att se till att de som behöver eller vill jobba på distans kan göra det.

”Polismyndigheten är av uppfattningen att chef med tilldelat arbetsmiljöansvar har befogenhet att fatta beslut om arbete hemifrån när så är lämpligt utifrån en helhetsbedömning”, skriver myndigheten.

Skyddsorganisationen begärde också att Polisen skulle ta fram nya riktlinjer kring skyddsutrustning, eftersom den gasmask som personalen ska använda inte är optimal för arbetsmiljön.

Man menade att arbetsgivaren bör se till att alternativ som andningsmask och visir finns tillgängliga för personalen, och även på den punkten ger arbetsgivaren nu med sig.

”Stabsorganisationen för den nationella särskilda händelsen undersöker möjligheten att kunna använda alternativ skyddsutrustning, inklusive i vilka situationer det skulle kunna anses lämpligt”, skriver Polisen i sitt svar.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

RELATERADE ARTIKLAR

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
Genom att trycka på "Skicka" godkänner jag att mitt inlägg kan publiceras på webben och i papperstidningen. Redaktionen förbehåller sig rätten att granska och redigera kommentarer på samma sätt som insändare. Publicering sker först sedan inlägget granskats. Detta sker normalt under kontorstid. Publikt publicerar inte inlägg som innehåller personangrepp. Inte heller publiceras inlägg som handlar om något annat än ämnet för artikeln.