Annons:

Riksrevisionen vill se mindre kontor för myndigheter

STATSFÖRVALTNING2025-06-10

Myndigheter har för stora och dyra kontorslokaler, anser Riksrevisionen, som rekommenderar en tydligare styrning mot mindre och billigare lokaler.

I genomsnitt disponerar statliga myndigheter en lokalyta på 22 kvadratmeter per anställd, konstaterar Riksrevisionen i sin granskning. Det är mer än i andra jämförbara verksamheter, enligt Riksrevisionen, utan att det finns skäl som motiverar det. Riksrevisionen efterlyser därför en tydligare styrning från regeringen med riktlinjer för kontorsyta och läge.

Enligt riksrevisor Christina Gellerbrant Hagberg utgår myndigheter snarare från sina ekonomiska ramar än verksamhetens behov när de väljer lokaler. ”Och eftersom anslagen höjs i förhållande till hyreskostnaderna har de små incitament till effektivisering”, framhåller hon i ett pressmeddelande.

Riksrevisionen noterar också i sin rapport att många statligt anställda arbetar delvis på distans, vilket minskat behovet av kontorsyta.

En minskning av myndigheternas kontorsyta till 15 kvadratmeter per anställd skulle enligt Riksrevisionen leda till besparingar på 2,5 till 4 miljarder kronor per år. Vissa myndigheter, som Skatteverket och Försäkringskassan, har redan riktlinjer som ligger mellan 12 och 15 kvadratmeter per anställd.

Riksrevisionen anser också att regeringen bör överväga samordnad anskaffning av lokaler för myndigheter på samma ort för att sänka kostnaderna ytterligare. Det skulle framför allt kunna minska kostnaderna för små myndigheter, enligt Riksrevisionen.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.