Sekretess införs vid rekrytering

SEKRETESS2010-02-11

Den första april införs sekretess vid anställningar av myndighetschefer. Riksdagen har nu godkänt förslaget – som ska skydda identiteten på enskilda kandidater.

Den nya sekretessen kommer att gälla de förvaltningsmyndigheter som lyder omedelbart under regeringen. Regeringen ska dock kunna besluta om att häva sekretessen i vissa ärenden. Annars ska uppgifterna hållas hemliga i högst tio år, med syfte att underlätta för personer att söka utannonserade jobb.

Också uppgifter om urvalstester i anställningsärenden ska omfattas av sekretessen. För sådana uppgifter gäller sekretessen i högst 50 år.

Den borgerliga regeringen, som inför valet krävde ökad öppenhet kring rekrytering av statliga myndighetschefer, har tidigare kritiserat den förra regeringen för hemlighetsmakeri och brist på öppenhet vid rekryteringar. Den nya sekretessen gäller så länge som det ”inte står klart att uppgiften kan röjas utan att den enskilde lider men.”

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA