Självbetjäning hotar jobb
Medarbetarna på Försäkringskassans nationella försäkringscenter i Karlshamn är oroliga. Nya självbetjäningstjänster gör att myndigheten ska krympa. Nu riskerar kontoret att förvandlas till en filial.
Redan i dag har Försäkringskassan flera tjänster med självbetjäning och fler ska det bli. Även den automatiserade handläggningen ska öka.
– Vi ska inte ha en lika omfattande manuell handläggning och då behöver vi inte ha lika många medarbetare, säger Bengt Stjärnsten, chef för myndighetens nationella försäkringscenter.
Bara inom hans område hoppas myndigheten kunna spara mellan 900 och 1 000 tjänster. Som ett led i detta finns nu ett förslag att förvandla det nationella försäkringscentret i Karlshamn, med omkring 300 medarbetare, till en
filial till Kalmarkontoret.
– Det här kan vara första steget på vägen mot en nedläggning, säger Patrik Sjöstedt, STs representant i Karlshamn.
Enligt Bengt Stjärnsten innebär omvandlingen att nya resurser »inte i första hand« ska styras mot Karlshamn.
– Förhoppningen är att vi i så stor utsträckning som möjligt ska slippa uppsägningar.
Beslutet fattas i december.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.