Statskontoret vill se tydligare styrning av statlig it-drift
Såväl regeringen som de myndigheter som är leverantörer av den statliga it-driften behöver förstärka sin styrning och uppföljning, anser Statskontoret. Försäkringskassan bör få ansvar för att kartlägga den statliga it-driften, föreslår Statskontoret.
Statskontoret har haft regeringens uppdrag att skapa förutsättningar för att följa upp de it-tjänster som Försäkringskassan, Skatteverket och Trafikverket driver och tillhandahåller till andra myndigheter. Från 2026 tillkommer Lantmäteriet som leverantörsmyndighet.
Statskontoret föreslår nu sju indikatorer för att följa upp effekterna av den samordnade statliga it-driften. Indikatorerna ska ge stöd vad gäller säkerhet, kostnadseffektivitet och kvalitet. Men myndigheten betonar att leverantörsmyndigheterna behöver komplettera indikatorerna med såväl analys som annan information för att ge regeringen ett användbart beslutsunderlag. Regeringen i sin tur behöver stärka strukturerna kring uppföljningen,
Enligt Statskontorets rapport genomför de statliga myndigheterna merparten av sin it-drift i egen regi. Det gäller särskilt beredskapsmyndigheter och myndigheter med många årsarbetskrafter. De flesta myndigheter kombinerar dock olika driftsformer och använder it-drift i både privat och samordnad regi.
Enligt rapporten är Försäkringskassan bäst lämpad att kartlägga hur den statliga it-driften är organiserad, om regeringen vill att kartläggningen ska bidra till att utveckla den samordnade it-driften. Om kartläggningen i stället ska syfta till att öka regeringens kunskap och utveckla digitaliseringspolitiken anser Statskontoret att Myndigheten för digital förvaltning, Digg, är bäst lämpad för uppdraget.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.