Stora nedskärningar på Trafikverket

TRAFIKVERKET2010-10-11

Trafikverket står inför en hårdbantning. Myndigheten ska minska sina interna kostnader med 30-40 procent. Lokalerna ska bli billigare, arbetssättet effektivare och antalet tjänster färre.

För ett halvår sedan drog stormyndigheten Trafikverket igång sitt arbete. 6 500 medarbetare fördes samman, med stora förhoppningar om samordningsvinster mellan tidigare trafikmyndigheter som Banverket och Vägverket. Nu, när planerna börjar ta form, står det klart att besparingarna kommer att drabba personalen.

– Så här stora effektiviseringar kan inte göras utan personalkonsekvenser. Men om det blir 14, 200 eller ännu fler som berörs är alldeles för tidigt att säga, uppger myndighetens personaldirektör Wiveca Dahl.

I dag finns Trafikverket på 250 orter och generaldirektör Gunnar Malm har sagt att det skulle kunna landa på ”ett 50-tal” när effektiviseringarna är klara – men Wiveca Dahl betonar att siffran bara är en uppskattning. Målet är ändå klart: fram till 2013 hoppas Trafikverket spara 30-40 procent, vilket motsvarar 3-4 miljarder, på sin årliga budget för interna kostnader.

Förutom att minska kostnaderna för lokaler ska myndigheten ha färre och kortare möten, se över konsultanvändning, spara in på resor och konferenser och övergå till ”storrum och flexarbetsplatser”.

– För att visa på allvaret i den här frågan så kommer jag även själv att sitta i ett storrum, sa Gunnar Malm vid ett personalmöte som videosändes till personalen runt om i landet 4 oktober.

Airi Aspman Larsson, myndighetens ST-ordförande, märker att personalen påverkas av planerna.

– Det är en oro som börjar sprida sig. Allt är fortfarande så oklart. Ändå tycker jag att arbetsgivaren har en bra attityd. Det känns verkligen som om vi i facket är delaktiga i processen, säger hon.

Enligt Wiveca Dahl kommer det i november att finnas en färdig tidplan med ”konkreta åtgärder” för åren 2011, 2012 och 2013.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

Inlagt av Gustav Björn (ej verifierad) lör, 09/03/2011 - 08:47
Medan andra organisationer insett att storrum försämrar både den fysiska psykiska hälsan och därför återgår till egna rum tror trafikverket fortfarande att det som andra organisationer lämnat är modernt. En fullkomligt skrämmande nonchalans och okunskap. Det är dags att se över kompetensen hos ledningen och de ja sägare som sitter nära ledningen

Det är inte längre möjligt att kommentera artikeln.

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA