Vill bli bäst på tillgänglighet på webben

FÖRSÄKRINGSKASSAN2015-09-11
Nu satsar Försäkringskassan på att bli bäst i klassen på tillgänglighet i webben. Ett steg på vägen är att skrota begreppet lättlästa texter. Alla texter på myndighetens webbplats ska vara lättlästa.

Försäkringskassan höjer ambitionen för webbplatsens tillgänglighet. I november publicerar myndigheten en ny responsiv webbplats som ska ge en bättre upplevelse i mobil och på platta. Den bygger på en ny grafisk profil, och färger och typsnitt är utvalda för att underlätta för personer med olika former av synnedsättningar. Dessutom är alla texter på webbplatsen skrivna för att vara så lättlästa som möjligt.

”När vi började göra om vår webbplats letade vi efter bra exempel men hade svårt att hitta någon som var tillräckligt bra. Då tog vi beslutet att bli ’bäst i klassen inom tillgänglighet’ ”, säger projektansvariga Anna Fors i ett pressmeddelande.

Alla texter om olika ersättningar och bidrag har arbetats om. Den information som tidigare publicerades under rubriken Lättläst tas bort. Ambitionen är att all text som publiceras på webben ska vara så lättläst som möjligt.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
Genom att trycka på "Skicka" godkänner jag att mitt inlägg kan publiceras på webben och i papperstidningen. Redaktionen förbehåller sig rätten att granska och redigera kommentarer på samma sätt som insändare. Publicering sker först sedan inlägget granskats. Detta sker normalt under kontorstid. Publikt publicerar inte inlägg som innehåller personangrepp. Inte heller publiceras inlägg som handlar om något annat än ämnet för artikeln.