Vill styra lärares arbetstider bättre
Rutinerna som finns för styrning av högskolelärarnas arbetstider är för dåliga, anser Riksrevisionen.
Efter en granskning av nio universitet och högskolor drar Riksrevisionen slutsatsen att det behövs en översyn av de lokala arbetstidsavtalen. Avtalen innehåller oftast en schablon för hur många timmar en lärare ”får” för arbetet med en undervisningstimme. Antalet timmar varierar kraftigt mellan högskolorna och kan vara svårtolkade.
Ett annat problem är att schablonen inte passar alla. Erfarna lärare behöver inte så många timmar i praktiken, och kan ta på sig mer undervisning och bygga upp ett övertidsberg. Nya lärare kan behöva mer tid, måste arbeta obetalt och riskerar stress och ohälsa.
Riksrevisionen anser att högskolorna gemensamt bör försöka hitta en beräkningsmetod som överensstämmer bättre med verkligheten.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.