Infrastrukturminister Tomas Eneroth, S, har bjudit in de politiska partierna till samtal om den tänkta höghastighetsjärnvägen mellan Stockholm, Göteborg och Malmö. Under mötet ska en kostnadskalkyl presenteras, enligt Dagens Nyheter.
Bild: Mostphotos
Infrastrukturminister Tomas Eneroth, S, har bjudit in de politiska partierna till samtal om den tänkta höghastighetsjärnvägen mellan Stockholm, Göteborg och Malmö. Under mötet ska en kostnadskalkyl presenteras, enligt Dagens Nyheter.

Fortsatt oenighet om höghastighetståg

SPÅRTRAFIKEN2019-12-19

Regeringen har ett förslag till hur en höghastighetsjärnväg ska finansieras och har bjudit in de andra politiska partierna till samtal. Men varken Kristdemokraterna eller Moderaterna planerar att dyka upp, rapporterar Sveriges Radio.

Infrastrukturminister Tomas Eneroth, S, har bjudit in de politiska partierna till samtal om den tänkta höghastighetsjärnvägen mellan Stockholm, Göteborg och Malmö. Under mötet i januari ska en kostnadskalkyl presenteras, enligt Dagens Nyheter.

Mer konkret hur höghastighetsbanan ska finansieras vill han inte gå in på förrän efter det första mötet i januari.

Utgångspunkten för samtalen är att vi vill att det ska finnas en bred enighet kring finansieringen av nya stambanor”, säger Tomas Eneroth till Dagens Nyheter.

Om det blir några samtal och presentation av kostnadskalkylen är dock osäkert. Både Moderaterna och Kristdemokraterna meddelar nämligen att de inte tänker komma, uppger Sveriges Radio.

”Oavsett hur man finansierar de nya banorna så är det lika dyrt och samhällsekonomiskt olönsamt”, säger Elisabeth Svantesson, M, till Sveriges Radio.

Enligt facket är det hög tid att bestämma sig för vad man ska bygga, enligt Stefan Bieder, ST inom Spårtrafiken. Han sitter i ST-avdelningens särskilda påverkansgrupp för höghastighetsbanan.

– Mötet kommer sent och de här besluten måste man ta, och det är därför som vi uppvaktar partierna. Vi inom spårtrafiken efterlyser ett beslut om finansiering och om vilka hastigheter man tänker sig bygga för, säger Stefan Bieder till Publikt.

Alternativen när det gäller hastighet är antingen 320 kilometer i timmen eller 250 kilometer i timmen, där det förstnämnda är dyrare.

– Vi har redan fullt på spåren i dag som det är. Ska man ändå bygga nya spår är det bättre att bygga sådana spår som man kan färdas fortare på redan från första början, säger Stefan Bieder.

Enligt en granskningsrapport från Riksrevisionen uppskattas kostnaden för höghastighetsbanan till omkring 250 miljarder kronor. När samma bedömning gjordes 2003 uppgick de förväntade kostnaderna till 50 miljarder kronor.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

ÄMNEN:

spårtrafiken
Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA