Annons:

Statsanställda går i pension senare

PENSION2026-06-02

Statligt anställda jobbar allt längre upp i åldrarna. Störst andel väljer nu att gå i pension vid 67 års ålder eller senare, visar statistik från Statens tjänstepensionsverk.

Den så kallade las-åldern, den ålder då rätten att kvarstå i anställning upphör, höjdes från 67 till 68 år 2020, och från 68 till 69 år 2023. Nu syns effekten tydligt bland statsanställda, konstaterar Statens tjänstepensionsverk, SPV, i sin årliga statistikrapport.

Antalet anställda i statsförvaltningen som är 67 år eller äldre har ökat från 118 personer 2019 till 2 217 personer år 2025.

Bland de statsanställda som förra året började ta ut pension stod den äldsta åldersgruppen, 67 år eller äldre, för den största andelen av pensionsuttagen, 39 procent. Antalet nya pensionärer som är 70 år eller äldre har också blivit fler, enligt rapporten. 33 procent tog ut sin pension mellan 65 och 66 års ålder.

Andelarna skiljer sig mellan olika yrkesgrupper. Förra året väntade 55 procent av de anställda inom området utbildning, där universitet och högskolor ingår, tills de var minst 67 år innan de tog ut sin pension. Inom området samhällsskydd och rättsskipning, som inkluderar polis och anställda inom rättsväsendet, var motsvarande siffra 25 procent.

Det blir också vanligare att personer som gått i pension återgår i arbete. Förra året fanns omkring 1 100 så kallade jobbonärer inom statsförvaltningen. Två tredjedelar av jobbonärerna är män, och de arbetar främst inom försvarsområdet. De kvinnor som återkommer till arbetet efter att ha gått i pension arbetar främst inom områdena utbildning samt samhällsskydd och rättskipning.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.