Arbetsförmedlaren som startade eget

FÖRDJUPNING: ARBETSFÖRMEDLING2008-11-25

När den svenska regeringen ska förändra arbetsförmedlingen blickar man mot Nederländerna. Där har många arbetsförmedlare startat egna företag i den nya, statligt finansierade, privata omställningsbranschen.

Av:  Carina Eliasson

Mitt nya jobb är dynamiskt och det gillar jag, säger han.

Sietze Henstra är en av många nederländska arbetsförmedlare som har lämnat sin statliga anställning och startat eget i omställningsbranschen.

Sietze Henstra möter upp på stationen i Almere, en sovstad några mil utanför Amsterdam. Han har varit på möte i andra ändan av Nederländerna och har antagligen skyndat för att möta oss i tid, men inte ett uns av stress märks i det fasta handslaget.

Vi hoppar in i hans nya bil och på väg mot kontoret passerar vi rader av hus med små välskötta trädgårdar som trängs intill varandra.

Sietze Henstras företag À deux är inhyst i en låg kontorsbyggnad en bit från Almeres centrum. På visitkortet står att man ägnar sig åt »Human ability management« – ungefär »hantering av mänsklig förmåga« – och titeln på kortet är »Directeur«.

– Jag hade jobbat rätt länge som arbetsförmedlare inom staten när lagarna ändrades i slutet av nittiotalet. När det blev möjligt att starta eget kände jag att jag dels ville utvecklas vidare, dels få använda mina kunskaper till att förverkliga egna idéer som jag trodde skulle ge bra resultat, säger han.

Har 3 000 klienter

Sietze Henstra öppnar dörren och visar vägen en trappa upp. I en ljus och öppen kontorsvåning sitter ett tiotal medarbetare vid sina datorer. Atmosfären är vänlig och avspänd, medarbetarna är i trettio- till fyrtioårsåldern och könsfördelningen är jämn. I dag har Á deux 30 anställda, men det startade för sju år sedan som ett enmansföretag.

– När jag började hade jag tänkt mig ett projekt för 40 klienter, fler än så klarar man inte på en person. Problemet var bara att inte 40 anmälde sig – utan 120!

Så Sietze Henstra fick börja med att anställa två medarbetare. Och så har det fortsatt. I dag har företaget 3 000 klienter.

Vi går in i hans rymliga kontor och slår oss ned i de bruna, mjuka skinnfåtöljerna. Rummet är sparsamt inrett med färgstark konst på väggarna.

Mer än hälften får jobb

Av de tusentals arbetslösa klienter som strömmat genom företaget under de senaste åren har i genomsnitt 55 procent fått jobb. Genomsnittet för branschen är 40 procent. »Ett bra resultat«, anser Sietze Henstra. Han poängterar att hans klienter ofta är av det mera svårplacerade slaget.

– Med tanke på våra klienters bakgrund är det rätt bra. Vi har många handikappade, personer över fyrtiofem och ensamstående kvinnor med barn bland våra arbetssökande, säger han.

Inget projekt varar längre än ett år och innehållet i utbildningarna de arbetssökande genomgår varierar. Men i nästan alla ingår motivationsträning och att lära sig samarbeta i grupp.

Jobbcoacher är knutna till projekten, men också bland annat sjukgymnaster och psykologer.

À deux konkurrerar nu med 2 400 andra omställningsföretag, allt från enmansföretag till större firmor. Branschen omsätter miljardbelopp. Det har varit en explosiv utveckling, konstaterar Sietze Henstra.

– Jag tror det är dags att sanera bland företagen och titta på kvaliteten, säger han.

För hans egen del har övergången från statligt anställd till egen företagare gått bra. Men det har inneburit en stor omställning.

– Att starta eget är naturligtvis en utmaning, man vet ju inte hur det kommer att gå. Vad man måste tänka på när företaget sedan växer är att man inte bara har ansvar för sin egen framtid, utan också för medarbetarnas. Och det ansvaret måste man vara beredd att axla, säger Sietze Henstra.

Sietze Henstra, Nederländerna<br>FOTO:MARKO WRAMÉN
Sietze Henstra, Nederländerna<br>FOTO:MARKO WRAMÉN
Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA