Michael Johansson tror att virtual reality kommer att förändra arbetslivets miljöer. Foto: Leila Rudelius.
Michael Johansson tror att virtual reality kommer att förändra arbetslivets miljöer. Foto: Leila Rudelius.

Gestaltar sociala drömmar med digitala rum

FÖRDJUPNING: INTERVJU2018-10-30
ST-medlemmen Michael Johansson är konstnärlig lektor i digitala medier vid Högskolan i Kristianstad. Som konstnär skapar han digitala rumsligheter som kan upplevas som ytterligare lager i den värld där vi rör oss.
Av:  Jenny Damberg

Hur kom det sig att du fastnade för att arbeta med digitala rum?

– Jag är utbildad vid konsthögskolan i Köpenhamn. Men så blev jag överkänslig mot oljefärg, som var ett av mina viktigaste medier. Redan då var jag inne och nosade på det här med dato­rer. Men i mitten av 1980-talet fanns inte mer än en kontur till ett 3D-program. Fast sedan gick det fort, redan 1993 jobbade jag i ett projekt med virtual reality. Nu sitter jag här igen.

Du ingår i arbetsgruppen Ideal Spaces, Vilka är ni?

– Vi är ett löst nätverk av konst­närer, forskare och teoretiker som deltar i ett ständigt pågående konst- och forskningsprojekt. Ideal Spaces handlar inte enbart om digital arkitektur utan också om sociala drömmar och fantasier.

Ni medverkade på arkitekturbiennalen i Venedig både 2016 och 2018. Vad visade ni?

– 2016 visade vi digitala »ideal spaces« på en stor, tredelad projektionsvägg. Det var både sådana som har byggts i verkligheten och sådana som stannat på idéstadiet. Allt från katedralen i Reims i Frankrike till en kåkstad, favela, i Brasilien. Idén var att ge besökarna en fullskalig upplevelse av byggnaderna.

Ideal Spaces handlar om ideala utrymmen på olika sätt och ur olika perspektiv. På vilket sätt är en favela ett ideal?

 Favelor är resultatet av hård demokratisering. Folk har tvingats rycka åt sig en plats i tillvaron, de har tvingats tillskansa sig en plats att bo på. Planeringen sker nedifrån och upp, i stället för att vara ett ideal som förmedlas uppifrån och ned.

Virtual reality har varit omtalat sedan åtminstone 1990-talet. När ska det egentligen bli en del av vardagen?

– Det brukar vara så att innovationer kommer i tre vågor. Först med den tredje visar det sig om det verkligen slår. Där är virtual reality i dag. Pokémon Go skapade en användarbas för plats­specifika tjänster och augmented reality, utvidgad verklighet.

Hur kommer virtual reality att påverka arbetslivet?

– Det kommer att slå igenom i hur och var vi arbetar. Skärmarna i de nya virtual reality-glasögonen är så pass högupplösta att du ser texten lika bra som på en vanlig bildskärm. Det betyder att du inte behöver ha någon bildskärm, du behöver bara sätta på dig ditt visir. På så sätt förändras miljöerna vi arbetar i helt och hållet.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
Genom att trycka på "Skicka" godkänner jag att mitt inlägg kan publiceras på webben och i papperstidningen. Redaktionen förbehåller sig rätten att granska och redigera kommentarer på samma sätt som insändare. Publicering sker först sedan inlägget granskats. Detta sker normalt under kontorstid. Publikt publicerar inte inlägg som innehåller personangrepp. Inte heller publiceras inlägg som handlar om något annat än ämnet för artikeln.