Norrmän sätter snurr på posten

FÖRDJUPNING2003-12-11

ST-medlemmen Marita Larsson är postcenterchef i Strömstad. Det innebär att hon träffar på fler norrmän än de flesta. Norrmännen älskar nämligen Strömstad.

Av:  Christian Örjestål

Vad är det som är så speciellt med Strömstad?
– Ja, det är mycket. Men för norrmännen är det de låga priserna och den fördelaktiga växelkursen som gör att de kommer hit och handlar.
– Det mesta är billigare här än på deras sida av gränsen även hus och lägenhetspriser.

Vad betyder det för er på posten?
– Det handlar om stora mängder gods som de kommer och hämtar ut hos oss. Vi har en speciell låda för paketadresskort till norska poste restante kunder.
– Tidigare, när vi även växlade pengar, var det mer att göra. Då hanterade vi flera hundra miljoner norska kronor varje år.
Vad är det för paket norrmännen hämtar ut egentligen?
– Det är allt möjligt. Ibland har vi fått stora lass med slädar. De är tydligen förmånliga att köpa i Sverige. Hälsoprodukter och bildelar är andra saker som beställs. Det är allt från däck och avgassystem till hela motorer.

Hur länge har norrmännen varit intresserade av Strömstad?
– Det började väl för ungefär 15 år sedan och det blir bara mer och mer. Förra året omsatte gränshandeln 3,5 miljarder kronor i norra Bohuslän.

Det måste vara viktigt för Strömstad?
– Ja, verkligen. Tack vare norrmännen har vi butiker med ett utbud motsvarande en ort på 80 000 invånare. I vår kommun bor det drygt 11 000.

Det blir aldrig för mycket då?
– Ibland undrar man om man är i Sverige eller i Norge, men det gör ingenting.
– Det finns en dag om året då den norska bilburna ungdomen kommer hit för att festa också. Och det är på skärtorsdagen. Då vallfärdar de hit. Och sedan är det fest hela dagen lång.

Kommer posten att förlora norrmännen nu när pakethanteringen läggs ut på serviceställen?
– Nej, då de inte bor i Sverige och vi inte har någon adress på dem här kommer de att få hämta ut sina paket på vårt postcenter.

Och svenskarna hämtar sina paket på macken?
– Ja, till exempel. Och det är nödvändigt för att tillgodose den service som kunderna efterfrågar idag. Öppettiderna blir generösare och för många kommer det bli närmare att hämta ut paketen än i dag. Jag tror att det blir jättebra. Det blir en stor förändring för kunderna i början, men med tiden kommer de att vänja sig och uppskatta det nya systemet.

Men vad ska ni göra då?
– Vi kommer att ha vårt postcenter för företag samt kassaservice där vi har egen personal. Vi har också våra brevbärare och paketutkörare som kommer att serva våra kunder precis som idag.

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA