Mattias Lundblad, tågvärd, Arriva.
Bild: Julia Lindemalm
Mattias Lundblad, tågvärd, Arriva.

Oro för villkoren när det pågår upphandling

FÖRDJUPNING: MEDLEM I ST2016-12-13

Namn: Mattias Lundblad.
Ålder: 42 år.
Bostad: Lägenhet i Lund.
Familj: Fru och ett barn.
Yrke & arbetsplats: Tågvärd på Arriva.
Månadslön: 29 480 kronor.

Det här gör jag på jobbet: Jag jobbar som tågvärd på Pågatågen, som går från Malmö och trafikerar exempelvis Ystad, Kristianstad, Simrishamn och Helsingborg.

Som tågvärd arbetar jag med servicen ombord på tågen. Jag kontrollerar biljetter och sköter avgångsproceduren. Dessutom ansvarar vi tågvärdar för all information till passagerarna, som utrop och ankomst- och bytesinformation. Vi svarar också på frågor och hjälper trafikanterna med alternativa färdvägar vid störningar. För det mesta är det, förutom lokföraren, bara jag som är i tjänst på tåget.

Jag går på schema och ingår i morgongruppen, vilket innebär att jag vanligtvis börjar klockan fyra på morgonen. Jag slutar ofta ganska tidigt, vid ett eller två. Jag jobbar även varannan helg, men då har vi lite längre pass.

Det här gör jag på fritiden: Jag umgås med min familj. Om jag får tid läser jag gärna faktaböcker av olika slag.

Det bästa med jobbet: Det är skönt att slippa stillasittande arbete och oftast träffar man trevliga människor på arbetspasset. Det är också positivt att ha ett arbete där man inte har med sig något hem, jag har varit egen företagare tidigare, vilket är en helt annan situation. Nu är jag ledig när jag är ledig.

Det vill jag förändra i jobbet: Det skulle väl vara att turerna, det vill säga schemat, blir snävare och snävare. Det blir väldigt sårbart och får konsekvenser om det blir förseningar. Då kan man missa både sina tåg och sina raster.

Därför är jag med i ST: Jag tycker det är viktigt att vara med i facket. Att det blev just ST är en slump.

Viktigaste frågan för facket: Att jobba för att fler ska få trygga anställningar. Jag var själv timanställd länge. Vid några företag har facken pressat fram en gräns för hur många som får vara timanställda, men det har inte vi, som jag förstår det. Det vore bra om ST jobbade för det. En annan viktig fråga är anställningstryggheten vid upphandling. Just nu pågår en upphandling, och man blir alltid orolig för hur det ska gå med villkoren och arbetsmiljön när lägsta anbudet vinner.

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA