Så här såg det ut i Publikt i april 2016.
Så här såg det ut i Publikt i april 2016.

Stöd till anställda fick kritik

SÅ GICK DET: UPPFÖLJNING2019-09-02
Under 2016 blev tre handläggare på Skatteverket stämda. Publikt har återvänt till arbetsplatsen och frågat hur det har gått.

DÅ:

Under 2016 blev tre handläggare på Skatteverket stämda av en man som krävde miljonbelopp i skadestånd för fel i ärendehanteringen. Mannen var tidigare dömd för ekonomisk brottslighet. "Det här förekommer allt oftare i takt med att vi satsar mot den organiserade brottsligheten", sade Anders Tell, ordförande för ST inom Skatteverket, till Publikt i april 2017. Myndigheten hade då påbörjat ett arbete för att stötta drabbade medarbetare.

Nu:

ST-medlemmen Charlotte Hoff var en av dem som stämdes för förtal av ekobrottslingen. Hon säger att hon nu har kunnat lägga händelsen åt sidan.

– Men mitt fall tog tid, över ett år. Under den tiden sitter man i stort sett som gisslan. Om inte arbetsgivaren ställt upp till hundra procent hade det varit riktigt jobbigt.

Charlotte Hoff fick stöd av Skatteverkets medarbetare Karsten Olsen, som fick i uppdrag att gå in som juridiskt ombud för de tre handläggarna. Tvisten löstes före rättegång genom förlikning.

Men fallet fick ett efterspel. Dåvarande justitiekanslern Anna Skarhed granskade på eget initiativ Skatteverkets agerande. I ett beslut förra året slog hon fast att myndigheten inte hade lagstöd för att ställa juridiska ombud till gratis förfogande för medarbetarna i dessa fall.

Lagen medger nämligen enbart att arbetsgivaren ersätter rättegångskostnader såsom advokatkostnader i efterhand – om den anställde vunnit målet och motparten inte betalar.

Skatteverket hade i en inlaga framhållit att man agerat för att skydda de anställdas arbetsmiljö och psykiska hälsa. Men justitiekanslern bedömde att det "måste anses tveksamt om sådana åtgärder ligger inom ramen för arbetsgivarens arbetsmiljö­ansvar". Anna Skarhed skrev dock att hon hade förståelse för myndighetens uppfattning, och skickade vidare beslutet till justitiedepartementet. Där bereds nu ett utredningsförslag som bland annat berör offentliganställdas rättegångskostnader vid enskilt åtal.

Mot bakgrund av justitiekanslerns ställningstagande erbjuder Skatteverket inte längre juridiskt ombud om någon väcker enskilt åtal mot en medarbetare. Men myndigheten har infört rutiner för hur arbetsgivaren ska hjälpa handläggare som stäms av enskilda. Karsten Olsen är en av de fyra personer som medarbetarna kan kontakta.

– Vi kan förklara vad processen innebär, tipsa om advokater och även hjälpa till att skriva ett svar på stämningen. Information om hjälpen finns på vårt intranät, säger han.

– Men jag tycker att vi har väldigt goda rutiner och ett gott stöd. Det handlar mest om att ta hand om oron, eftersom hoten sällan blir verklighet. Det krävs synnerliga skäl för att en medarbetare ska bli skadeståndsskyldig.

Det senaste året har inga handläggare på myndigheten drabbats av någon stämning.

– Klientelet som trakasserar handläggare ser att Skatteverket ställer upp på sina medarbetare, och inser att det inte är rätt metod. Och det bästa är förstås om man kan undvika sådana situationer, för de är inte behagliga, säger Karsten Olsen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
Genom att trycka på "Skicka" godkänner jag att mitt inlägg kan publiceras på webben och i papperstidningen. Redaktionen förbehåller sig rätten att granska och redigera kommentarer på samma sätt som insändare. Publicering sker först sedan inlägget granskats. Detta sker normalt under kontorstid. Publikt publicerar inte inlägg som innehåller personangrepp. Inte heller publiceras inlägg som handlar om något annat än ämnet för artikeln.