Erika Augustinsson: De kan ruska om i folkhemmet

KRÖNIKA: GÄSTKRÖNIKA 2009-06-23

Samhället går miste om en mängd kreativa problemlösningar, för att den svenska offentligheten är seg som klister i den globaliserade världen, skriver Erika Augustinsson.

Av:  Erika Augustinsson

Folkhemmet är dött, säger de. »Jag räknar inte med någon hjälp från staten.« »Vill man något får man göra det själv.«

Så låter det ofta när man pratar med unga svenska samhällsentreprenörer, 70- och 80-talister. Det är en internationell, digital och samhällsintresserad generation, uppvuxen i ett nedmonterat och ineffektivt folkhem mer intresserat av att bevara en modell än att lyfta blicken, förnya och förändra.

Svenska myndigheter är för nationella, hävdar Riksrevisionen i sin årsrapport. Det ger ineffektivitet och problem. Jo, tack. Vi vet. Den svenska offentligheten och välfärdsstaten känns sega som klister när vi går in i en globaliserad värld där finans- och miljökriser avlöser varandra och klyftorna mellan fattiga och rika växer. Men vad gör vi åt det?

— •l• —

Sedan ett par år har samhällsentreprenörer, med Nobelpristagaren Muhammad Yunus i täten, seglat upp som nytänkare och innovatörer på samhällsområdet. De använder sig av entreprenörskapets mekanismer för att driva en samhällsförändring och nöjer sig inte längre med att bli placerade i den traditionella företagssektorn. De hanterar många av de nya problem som ett globaliserat samhälle för med sig, men som den offentliga strukturen inte har förmågan att lösa. De blandar organisationsformer, ideellt och kommersiellt och ser vinst som ett medel att nå målet, största möjliga samhällsnytta.

Det här är en trend och en rörelse att räkna med, men den svenska offentliga sektorn är fortfarande inte med på tåget. Samhällsentreprenörer som vänder sig till myndigheter och institutioner för att få stöd, råd eller vill presentera sin idé möts ofta av oförstående. Man ramlar mellan stolar, hänvisas vidare, avfärdas som »konstig« eller får höra att »så brukar vi inte göra«. Gränsöverskridande metoder och arbetssätt gör att de inte passar in i den offentliga strukturen.

För att driva utvecklingen framåt måste man ha en idé och den måste vara nytänkande, men för att få stöd måste man anpassa sig till det rådande systemet så att den nya och systemförändrande idén försvinner. Det blir ett moment 22.

På så vis går vi miste om en mängd kreativa problemlösningar.

— •l• —

Jag är övertygad om att vi är i stort behov av dessa entreprenörer för att inte vårt nuvarande samhälle och dess institutioner skall stelna i sina strukturer. Vi behöver dem för att bryta igenom de till synes orubbliga gränser som vi har byggt upp mellan olika sektorer i samhället. Men framförallt så är dessa nya entreprenörer en viktig del av lösningen för hur vi ska kunna nå en hållbar utveckling, i ekologisk, social och ekonomisk bemärkelse.

Så nästa gång du möter den där lite märkliga entreprenören med högtflygande idéer kring hur man ska få kommunen, bygden eller regionen att må bättre, tänk både en och två gånger innan du förpassar hans
eller hennes idé till papperskorgen.

Erika Augustinsson
arbetar med CSR, miljö- och entreprenörskapsfrågor. Hon är journalist och författare till boken »Tjäna pengar och rädda världen«.

Detta är en krönika. Det är skribenten som svarar för innehållet och de åsikter som förs fram i texten.

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA