Artist och aktivist med skrattet som verktyg

KULTUR: ARTIST2016-11-01
Artisten Emil Jensen är under hösten aktuell med sin nya show, Flyktpotatis, där han belyser begreppet flykt ur alla möjliga vinklar. Hans samhällsengagemang har följt honom länge.
Av:  Birgitta Haglund

»Murar är broar på högkant«. Citatet är Emil Jensens. Han kan konsten att bygga broar till sin publik, skapa en inkluderande vi-känsla, igenkänning, tröst, hopp, skratt och gråt i samma ande­tag. Men det kan också bränna till, rent politiskt. Hans texter genomsyras av humanism och solidaritet. Mänskliga rättigheter och miljöfrågor har enga­gerat honom sedan länge.

Vi möts för intervju på ett kafé på Söder­malm i Stockholm. Här brukar han sitta och skriva sina sångtexter, krönikor och de halsbrytande mellansnack, fyllda av fyndiga vändningar, som har blivit hans signum.

– Allt jag har gjort utanför musiken har varit mellansnack som har spårat ur. Ibland har det blivit krönikor, ibland dikter, ibland ren komik.

Han är mångsidig: musiker, poet, krönikör.

– Jag har nog varit lyckligt befriad från Jantelagen, i det avseendet att jag aldrig känt mig begränsad i hur många uttryck jag borde ägna mig åt.

Emil Jensen är också aktivist. För runt tio år sedan cyklade han exempelvis genom Sverige på sin Riksteater­turné, som en manifestation för klimatet.

– Direktaktion har alltid legat mig varmt om hjärtat. Demokrati handlar inte bara om att rösta vart fjärde år, säger han.

Han ser det som en utmaning i sitt artisteri att kunna berätta om sitt engage­mang så att så många som möjligt kan tillgodogöra sig det, även de som inte delar hans värderingar.

– Det är där man som mest kan påverka.

Men det är också svårt, så hur gör du?

– Jag jobbar med humor, skrattet öppnar upp publiken, då blir det lätta­re att kommunicera på ett djupare plan sedan.

Ett sätt att locka fram skratt är ordlekar. Som i titeln på hans nya show, Flyktpotatis, i stället för klyftpotatis. Föreställningen kretsar kring begreppet flykt i alla dess former.

– Det känns viktigt att det inte enbart handlar om flykt i betydelsen att fly från ett land, för den historien finns det andra som kan berätta inifrån på ett mer angeläget sätt än vad jag kan. Däremot kan jag prata om den delen av tema­tiken utifrån medmänsklighet. Sedan kommer det att handla betydligt mer om flyktbeteenden av alla slag.

Men han tänker inte relativisera temat.

– Det finns människor som flyr för sina liv, från nationer och regimer, men också från familjer och relationer. Det går inte att jämföra med någon som flyr verkligheten genom dagdrömmar,
nostalgi eller missbruk.

Många låtar på Emil Jensens nysläppta skiva, Två naturliga armar, tange­rar temat flykt och kommer att ingå i showen. Redan i sitt sommarprogram i juli i år var han inne på ämnet när han öppen­hjärtigt berättade om sin storasyster, som dog i cancer i unga år, och hur han först försökte undvika sorgen efter henne.

– Jag hade aldrig kunnat drömma om ett sådant mottagande. Jag la ned själ och hjärta i programmet. Jag tror att om man verkligen går till botten med något i sig själv och vågar vara specifik med detaljer, så väcker man också
något hos andra.

Redan i trettonårsåldern började Emil Jensen engagera sig politiskt. En doku­mentär om apartheidmotståndaren Steve Biko öppnade hans ögon.

– Det var så tydligt vad som var rätt och fel i den frågan, på det sättet var det en bra start i det politiska engage­manget. Sedan tog det bara något år innan apartheidregimen upphörde, det var också bra, att få se att saker faktiskt går att förändra till det bättre.

Emil Jensen vill inspirera, förmedla att vi alla är en del av samhället och därmed också aktörer. Han är över­tygad om att vi inte kan undvika att påverka.

– I diskussionerna på våra arbetsplatser, i fikarummen, där förändras världen hela tiden. Vi förändrar världen vare sig vi vill eller inte.

»Murar är broar på högkant«, det är en hoppfull bild. Men i dag är det svårt att se de där broarna i murarna som byggs runt Europa.

– Det är väldigt svårt. Det är verk­ligen vår tids sorg, hur Europa har agerat under de senaste åren. Människor drunknar varje dag i Medelhavet. Vi har pratat så länge om att vi måste lära oss av historien. Nu har vi chansen att visa att vi faktiskt har gjort det när det gäller medmänsklighet. Än är det inte för sent.

I början av intervjun snappar Emil Jensen upp ett ord jag använder som han själv har funderat över, och som kommer att ingå i Flyktpotatis.

– Du sa »medmänskliga rättigheter«, det är en fantastisk felsägning. Många brukar prata om mänskliga rättigheter och medmänskliga skyldigheter, men jag tycker vi har rätt att vara ännu schystare än vad lagen säger att vi måste vara. Vi har rätt att vara medmänskliga.

Emil Jensen använder humor för att även de som inte delar hans värderingar ska förstå hans engagemang: »Skrattet öppnar upp publiken, då blir det lättare att kommunicera på ett djupare plan sedan.«
Bild: Klara G
Emil Jensen använder humor för att även de som inte delar hans värderingar ska förstå hans engagemang: »Skrattet öppnar upp publiken, då blir det lättare att kommunicera på ett djupare plan sedan.«

Musiker, poet, artist, aktivist, krönikör

  • Emil Jensen är musiker, poet, artist, aktivist samt krönikör i Dagens ETC och i God morgon världen i P1. Han har genom åren fått en mängd priser, bland annat Hoola Bandoola-priset och Gustaf Frödings lyrikpris.
  • Flyktpotatis, av och med Emil Jensen, har premiär 9 november i Vara och turnerar även under vårsäsongen 2017, fram till den 9 april.
  • Hans nya album Två naturliga armar släpptes 28 oktober. Låtar från albumet kommer att ingå i showen.
  • Emil Jensens sommarprogram finns tillgängligt på Sveriges Radios webbplats.
Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
Genom att trycka på "Skicka" godkänner jag att mitt inlägg kan publiceras på webben och i papperstidningen. Redaktionen förbehåller sig rätten att granska och redigera kommentarer på samma sätt som insändare. Publicering sker först sedan inlägget granskats. Detta sker normalt under kontorstid. Publikt publicerar inte inlägg som innehåller personangrepp. Inte heller publiceras inlägg som handlar om något annat än ämnet för artikeln.