Den nya generationen hiphopartister väljer bort en traditionell väg med skivbolag och albumsläpp. I stället gör de allting själva, från produktion till kontakten med fans. Allt sker via sociala medier.
Bild: Alex Ljungdahl/EXP/TT, Anette Nantell/DN/TT, Sven Lindwall/EXP/TT
Den nya generationen hiphopartister väljer bort en traditionell väg med skivbolag och albumsläpp. I stället gör de allting själva, från produktion till kontakten med fans. Allt sker via sociala medier.

Svensk hiphop större än någonsin

KULTURARTIKLAR: MUSIK2019-12-17
Svensk hiphop har dominerat på höstens topplistor. Men låtarnas råa innehåll skildrar en mörk bild av Sverige. ”Det ser i många fall för jävligt ut i dag i artisternas uppväxtmiljöer”, säger hiphopkännaren Tony Ernst.
Av:  Anders Dahlbom

Nästa sommar återförenas veteranerna i The Latin Kings. Samtidigt är den svenska hiphopscenen större än någonsin. Närmare fyra av tio låtar på topp 40 under hösten är gjorda av unga svenska rap­artister. Och siffrorna visar att det inte bara handlar om ett fåtal giganter som Einár, Dree Low och Greekazo. Svensk hiphop 2019 har både stark topp och stor bredd.

Nästan alla artister har valt bort en traditionell väg med skivbolag och albumsläpp. I stället gör de allting själva, från produktion till kontakten med fans. Allt sker via sociala medier.

Patrik Elofsson slog på 1990-talet igenom som DJ Sleepy bakom Petter. De turnerar fortfarande, men till vardags jobbar Patrik Elofsson på skivbolag med att hitta nya ­talanger. I den rollen har han haft kontakt med den nya generationens hiphopartister.

– De ställer krav och kan fråga "Vad kan ni göra för mig som jag inte kan själv?". Det är nyttigt för min bransch att vakna upp, säger Patrik Elofsson.

Han tror att de enorma framgångarna för svensk hiphop har flera orsaker.

– Dels är det unga artister och en ännu yngre publik, oftast barn. Igenkännings­faktorn är stor. Dels handlar det om innehållet, en uppdaterad form av gangsterrap. Det är den eviga dragningen till det farliga, till en outlaw-värld, säger Patrik Elofsson.

Redan vid skivdebuten flirtade The Latin Kings med våldsestetik i refrängen "Snubben trodde han va cool för han hade en pistol". Ett kvarts sekel senare är vapen och droger mer regel än undantag i svenska hiphopvideor. Även kvinnosynen har tagit flera steg tillbaka i hiphopens texter.

"Den världen jag rappar om finns där ute. Femtonåringar går med vapen och folk blir mördade. Så ser det ut i Sverige i dag. Och våld och kriminalitet visas ändå överallt. Om allt det där får finnas tycker jag att man också får berätta historier som finns i verkligheten", säger årets största rapartist Einár till Dagens Nyheter.

Andra tycker att låtarnas innehåll är mer problematiskt. I Allt om Stockholm beklagade sig den kvinnliga rapparen Jelassi, som menade att budskapet "är på väg åt helvete": "Jag hör min nioåriga lillasyster rappa med om guns, knark och att döda folk. Det har blivit mer glorifiering av gangsters, men de här människorna mår inte bra alls. Det är sorg på sorg på sorg."

Journalisten Tony Ernst i Malmö har bevakat hiphop i flera decennier. Han ser det som att unga i dag rappar en läges­beskrivning.

– Det ser i många fall för jävligt ut i dag i artisternas uppväxtmiljöer. Och det första du skriver om är dig själv. Samtidigt har rapvärlden alltid varit en drömfabrik med brudar, knark och vapen. Efter ett tag känner man kanske som artist att "Ok, folk lyssnar på mig nu, kanske ska jag använda min röst till att berätta om något annat", säger Tony Ernst.

Flera av de artister som legat på topplistan under året har någon gång i livet hamnat bakom lås och bom. Artisten 1.Cuz började skriva rap när han satt inne.

"Jag vill inte uppmuntra någon att göra samma sak. Folk kanske tänker ’men varför rappar du om sådant då’. Det är för att jag har gått igenom det. Alla människor skriver sin egen bok, alla är sina egna författare", har han sagt om sina erfarenheter i en intervju i Expressen.

Tony Ernst tycker inte att framgångarna för svensk hiphop förvånar, då rap är den största musikstilen i världen.

– Hiphop är i dag åttaåringars ingång till musik efter Youtubefenomen som Baby shark. På nittiotalet sålde artister som Petter och Blues platina. Sedan kraschade musikindustrin. Hiphop har bäst följt med in i den nya eran. I dag räcker det med en app till din mobil för att spela in hits. Genren har anpassat sig till vårt "spotifierade" lyssnande, med korta låtar och en ljudbild med mycket diskant. Ta Lil Nas X hitlåt Old town road som är tiotalets mest framgångsrika hiphoplåt. Den är en och en halv minut och komprimerad för att lyssna på i mobilen, säger Tony Ernst.

Patrik Elofsson tror att det fortfarande finns en roll för traditionella skivbolag att hjälpa de oberoende stjärnorna framåt.

– Artisterna är enorma i streaming­världen men det översätts inte live. Jag tror livesidan kommer att vara den stora vattendelaren framöver. För det är med konserter man börjar tjäna pengar på riktigt, säger han.

Han har stor respekt för den nya generationen och tycker att mycket av det han hör är väldigt bra.

– Grunden till deras framgångar är att de är väldigt duktiga på att skriva hooks och melodier. Samtidigt tror jag det är svårt att som Einár fortsätta ösa ur sig hits i ett svindlande tempo. Han är skitbegåvad men det kommer inte att vara för alltid, säger Patrik Elofsson.

Patrik Elofsson aka DJ Sleepy.
Patrik Elofsson aka DJ Sleepy.

Svensk hiphop på frammarsch

  • Sverigetopplistan publiceras av branschorganisationen IFPI varje fredag. Den räknar både fysiska och digitala köp samt streaming från exempelvis Spotify.
  • Under september till november 2019 låg 29 nya svenska hiphopartister, eller artistkonstellationer, på Sverigetopplistans topp 40. Som ny svensk ­hiphopartist räknas en artist som debuterat de senaste tre åren.
  • Sammanlagt hade ny svensk hiphop nästan 39 procent av samtliga placeringar på Sverigetopplistans topp 40 under tidsperioden.
  • Den svenska nya hiphopartist som hade flest hitplaceringar under hösten var Einár, följd av Dree Low och Greekazo.
Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
Genom att trycka på "Skicka" godkänner jag att mitt inlägg kan publiceras på webben och i papperstidningen. Redaktionen förbehåller sig rätten att granska och redigera kommentarer på samma sätt som insändare. Publicering sker först sedan inlägget granskats. Detta sker normalt under kontorstid. Publikt publicerar inte inlägg som innehåller personangrepp. Inte heller publiceras inlägg som handlar om något annat än ämnet för artikeln.