Ann Petrén har regisserat pjäsen och Samuel Fröler  spelar läraren Birger, som blir utbränd av alla nya upp­gifter som han åläggs. »Varje regering har använt skolan som ett sätt att profilera sig själv«, säger Ann Petrén.
Bild: Casper Hedberg
Ann Petrén har regisserat pjäsen och Samuel Fröler spelar läraren Birger, som blir utbränd av alla nya upp­gifter som han åläggs. »Varje regering har använt skolan som ett sätt att profilera sig själv«, säger Ann Petrén.

Läraren som inte hänger med sin tid

KULTUR: TEATER 2016-03-01

Plötsligt kan man bli arbetslös och i otakt med sin samtid. Nu åker Samuel Frölers gymnasie­lärare Birger på turné med Du är väl googlebar, lille vän! Föreställningen är Ann Petréns regidebut. Publikt träffade dem för ett samtal.

Av:  Birgitta Haglund

– En gång i tiden låg lärarnas löner i nivå med riksdagsledamöters, påpekar Ann Petrén, som har regisserat monologen Du är väl googlebar, lille vän!

Hon kommer hastande direkt från repetitioner av en ny uppsättning på Kulturhuset Stadsteatern i Stockholm, fortfarande iklädd sina scenkläder. Vi slår oss ned i ett personalrum i en korridor där skådespelarnas loger ligger. Med jämna mellanrum hörs högtalar­utrop för olika föreställningar.

Både hon och Samuel Fröler, som gestaltar läraren Birger, ger ett avspänt intryck.

Du är väl googlebar, lille vän! hade ursprungligen premiär på Klara sopp­teater i Stockholm. Det var valåret 2014 och Jan Björklunds skolpolitik debatterades för fullt. Nu ska föreställningen ut på en turné med Riksteatern.

Pjäsens gymnasielärare Birger under­visar i tyska och svenska. Han får allt mindre tid till det han brinner för, att förmedla kunskap. Han känner sig pressad av alla nya krav som ställs på honom som lärare och blir tillsagd av sin rektor att han inte förstår sin roll. En dag kan han inte längre resa sig ur sängen.

– Birger är en kunnig och uppskattad lärare men han dukar under av nya uppgifter. Varje regering har använt skolan som ett sätt att profilera sig själv, säger Ann Petrén.

Birger blir sjukskriven, så småningom arbetslös och utförsäkrad och tvingas leva på aktivitetsstöd. Han hamnar hos en jobbcoach som vill göra honom googlebar och lära honom sälja in sig, genom att exempelvis lägga upp bilder på nätet med sig själv och någon välkänd person…

Vad är det intressanta med din roll?
– Känslan av att inte hänga med i utvecklingen, inte uppleva sig som en del av samhället. Pjäsen handlar också om andra sammanhang än skolan, till exempel nätet, att ständigt tvingas vara uppkopplad. Själv använder jag inte Face­book eller sociala medier, säger Samuel Fröler.

Birger låter lite som en bakåtsträvare …
– Men det är han inte. Om förändringar går väldigt fort kan man uppfattas som en bromskloss ifall man spjärnar emot, menar han.

Ann Petrén fyller i:
– Jag kan känna mig bakåtsträvande när jag vill påminna om värden som har försvunnit. Men handlar det verkligen om att jag inte vill acceptera förändring, inte hänger med i utvecklingen, eller är det faktiskt så att vi har tappat viktiga värden?

Att hamna utanför systemet, kan ni relatera till det även om ni är anställda?
– Javisst. Vår arbetssituation på teatern har precis som lärarnas förändrats mycket. Ensemblerna har krympt och nittio procent av skådespelarna är i dag frilansare på korta kontrakt. Konkurrensen är hård. Risken är att folk blir rädda, anpassar sig och tystnar, svarar Ann Petrén.

Samuel Fröler tycker att också skolorna har fått ett tuffare klimat:
– Det finns en förråing i samhället i dag och detta märks även mellan elever­na.

Han understryker att föreställningen inte är ett »föredrag« om skolan utan upplyftande teater, med satiriska under­toner och musikinslag med Frank Sinatra. Ibland för Samuel Fröler en dialog med publiken.

Ett par av Samuel Frölers barn går fortfarande i skolan, hans mamma var lärare och hans sambo är skolsköterska. Han har alltid intresserat sig för skolfrågor och har i ett direktsänt debatt­program diskuterat skolan med Jan Björklund.

– Det som sammanfattar en bra skola är kommunikation och lyssnande, en respektfull dialog från både elevers och lärares sida. Skolan handlar inte bara om att ge elever kunskap, den har ett socialt fostrande ansvar också.

Pjäsen tar bland annat upp problemen med synen på elever som kunder.

– Jag läste i en artikel att betygen har blivit högre men kunskaperna lägre. Det kan vara en effekt av det fria skolvalet att man genom höga betyg försöker locka elever till sig, menar Ann Petrén.

Vad hoppas ni förmedla med föreställningen?
– Ett gott skratt och en känsla av att livet går vidare, trots allt, svarar Samuel Fröler.

– Men det är härligt om publiken också frågar sig: vilken skola ska vi ha? Det betyder i förlängningen: vilket samhälle ska vi ha? tillägger Ann Petrén.

Sverigeturné i mars och april

  • Du är väl googlebar, lille vän! är skriven av Ylva Lööf. Föreställningen hade premiär i Nässjö 1 mars och turnerar till och med 26 april. Pjästiteln är en parafras på Peter Tillbergs målning »Blir du lönsam, lille vän?« som i sin tur är inspirerad av en låt av proggruppen Gläns över sjö och strand.
Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA