På gränsen till det pretentiösa

KULTUR: FILM OCH DVD2011-05-24

Fredrik Sahlin tipsar om grekisk film i Sverige. Dogtooth handlar om ett föräldrapar som hållit sina nu vuxna barn isolerade sedan födseln i familjens villa på den grekiska landsbygden.

Av:  Fredrik Sahlin

När man var liten var det en eggande och svårgripbar tanke att det ljus som kastas mot oss från en stjärna långt borta skulle nå jorden först efter… ja, en jäkla massa år – vilket alltså betydde att den blinkade lilla stjärnan vi såg där uppe kanske inte längre existerade. Samma känsla av att befinna sig i en eftersläntarnas tidsmaskin infinner sig ibland som filmskribent.

När jag skriver detta har festivalen i Cannes inte ens börjat, men när texten når er är den redan över. Ni vet mer än vad jag gör nu. Kanske vann Lars von Trier Guldpalmen för sin thriller Melancholia, kanske var det Terrence Malick som åkte hem med det gyllene trädet för dramat The tree of life.

Klart är i alla fall att det är dessa två som det mesta förhandssnacket har rört sig om.

När Lars von Trier kommer med något nytt står resten av filmvärlden stilla, speciellt så efter hans förra film, det tunga men insiktsfulla psykodramat Antichrist, som gjorde åverkan på såväl sinne som kropp. Melancholia, som har sålts under devisen »No more happy endings«, är lika delar undergångsvision och relationsdrama med stora namn som Alexander och Stellan Skarsgård och Kiefer Sutherland.

                                                         — •l• —

Terrence Malick är produktionsmässigt lika snabbfotad som en sköldpadda men när han väl har filat klart brukar resultatet imponera. Malick har alltid varit ett udda inslag i den amerikanska branschen, han skyr medier, är perfektionist och är aldrig rädd för att låta bilderna ligga så länge han tycker det behövs. Om man så vill, en amerikansk mix av Stanley Kubrick och Jan Troell. Ibland har hans poetiska ton legat farligt nära gränsen för det pretentiösa. Det ryktas om att han i The Tree of Life, med bland andra Brad Pitt och Sean Penn, kliver över nämnda gräns – men det återstår att se. I Cannes. På svensk bio kommer båda filmerna 27 maj.

Grekisk film är ju inget man gödslar med i svensk repertoar men nu i vår har faktiskt två hittat hit, Attenberg i april och 10 juni kommer Dogtooth. Den senare är en synnerligen intressant och gåtfull skapelse om ett föräldrapar som hållit sina nu vuxna barn isolerade sedan födseln i familjens villa på den grekiska landsbygden. Föräldrarna har sakta men säkert inympat barnen med en egen vokabulär, egen etik, ja, i princip ett helt eget begrepps­universum – allt för att skydda dem från den hotande omvärlden. Med andra ord ett udda och fantasieggande allegoriskt upplägg som man kan tolka i diverse olika riktningar.

                                                       — •l• —

Annars är maj och juni skrala biomånader, på dvd dyker det dock upp filmer som såg biografernas ljus när det var som mörkast ute. Bland annat det australiska lite lätt övernaturliga men annars hårt jordbundna relationsdramat Trädet, där Charlotte Gainsbourg spelar den plötsligt ensamstående mamman som inte bara måste tampas med sorgen efter makens död, utan även med en ovanligt påträngande jättefikus (trädversionen, alltså) som bokstavligen hotar att ta över hennes hem. (dvd 11/5)

Direkt på dvd kommer även Det är en dag i morgon också, en dokumentär som berättar om inspelningen av Roy Anderssons
Du levande. Eftersom Andersson, precis som Malick, tillhör de som inte gärna jäktar fram sina filmer får denna inblick i hans verkstad tjäna som pausvila inför Anderssons nästa storverk.
(dvd 18/5)

 

Fredrik Sahlin är filmrecensent och journalist. Han tipsar om film och dvd i ST Press.

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA