Avtal klart för spårtrafiken
ST och arbetsgivarna i Almega Tågföretagen har slutit ett nytt avtal för medlemmar inom spårtrafiken. Det ligger i nivå med industrins ”märke”, 6,4 procent på två år.
Avtalet innebär också att den individuella garantin för löneökningar stärks, då arbetsgivaren måste motivera om någon får mindre än 1 100 kronor under de två åren. Deltidsanställda får samma övertidsersättning som heltidsanställda från första timmen, vilket varit en stridsfråga även i andra branscher.
När det gäller STs krav på förkortad arbetstid kom parterna överens om att tillsätta en gemensam arbetsgrupp som under åren 2025-2027 ska utarbeta en modell och ett förslag för hur man kan införa en dag i nästa avtalsrörelse.
Det som ST inte fick igenom var exempelvis slopad karensdag
Enligt STs förhandlare Sofia Torrberg har förhandlingarna till stor del handlat om att stoppa yrkanden från arbetsgivaren. Arbetsgivaren ville ha utökat helg- och nattarbete, sämre rätt till semester på sommaren och försämrade regler för rast och vila.
”Jag blev uppriktigt chockad över hur långt de ville gå när det gäller att försämra möjligheterna till vila och återhämtning. Vi lyckades stoppa det – och det är jag väldigt stolt över. Sverige har inte råd med en utbränd tågbransch, och det fick vi dem att förstå”, kommenterar hon avtalet på förbundets sajt.
Det nya kollektivavtalet gäller från och med den 1 maj 2025 till och med den 30 april 2027.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.