Annons:

Avtal klart för spårtrafiken

SPÅRTRAFIKEN2025-05-05

ST och arbetsgivarna i Almega Tågföretagen har slutit ett nytt avtal för medlemmar inom spårtrafiken. Det ligger i nivå med industrins ”märke”, 6,4 procent på två år.

Avtalet innebär också att den individuella garantin för löneökningar stärks, då arbetsgivaren måste motivera om någon får mindre än 1 100 kronor under de två åren. Deltidsanställda får samma övertidsersättning som heltidsanställda från första timmen, vilket varit en stridsfråga även i andra branscher.

När det gäller STs krav på förkortad arbetstid kom parterna överens om att tillsätta en gemensam arbetsgrupp som under åren 2025-2027 ska utarbeta en modell och ett förslag för hur man kan införa en dag i nästa avtalsrörelse.

Det som ST inte fick igenom var exempelvis slopad karensdag

Enligt STs förhandlare Sofia Torrberg har förhandlingarna till stor del handlat om att stoppa yrkanden från arbetsgivaren. Arbetsgivaren ville ha utökat helg- och nattarbete, sämre rätt till semester på sommaren och försämrade regler för rast och vila.

”Jag blev uppriktigt chockad över hur långt de ville gå när det gäller att försämra möjligheterna till vila och återhämtning. Vi lyckades stoppa det – och det är jag väldigt stolt över. Sverige har inte råd med en utbränd tågbransch, och det fick vi dem att förstå”, kommenterar hon avtalet på förbundets sajt.

Det nya kollektivavtalet gäller från och med den 1 maj 2025 till och med den 30 april 2027.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA