Regeringen föreslår ett budgettillskott på 1,4 miljarder kronor för det statligt ägda bolaget Green Cargo.
Bild: Mostphotos
Regeringen föreslår ett budgettillskott på 1,4 miljarder kronor för det statligt ägda bolaget Green Cargo.

Budgetförslag om miljardpaket till Green Cargo

STATSBUDGETEN2020-09-14
Regeringen vill ge Green Cargo ett krispaket på 1,4 miljarder kronor. Tillskottet är tänkt att få det statliga bolaget på fötter igen efter coronapandemin. Regeringen föreslår också att ytterligare 500 miljoner kronor per år fram till 2023 avsätts till järnvägsunderhåll.

Som Publikt skrivit om tidigare behöver Green Cargo stödkapital på 2,2 miljarder kronor från staten, enligt en rapport som revisionsföretaget KPMG gjort på uppdrag av näringsdepartementet.

Enligt rapporten kommer det statligt ägda godsfraktbolaget i annat fall stå inför en ekonomisk kris med en förlust på 370 miljoner kronor för 2020, skrev Dagens Industri i början av sommaren.

Som en del av det kommande förslaget om ny statsbudget föreslår regeringen nu att bolaget får ett tillskott på 1,4 miljarder kronor. Förslaget är förhandlat med Liberalerna och Centerpartiet, regeringens stödpartier, uppger regeringen i ett pressmeddelande.

”Green Cargo har i dagsläget en utmanande finansiell situation som ytterligare försvårats av den pågående pandemin. Regeringen bedömer att kapitaltillskottet är av vikt för att nödvändiga investeringar ska kunna genomföras och säkra långsiktig stabilitet och lönsamhet i Green Cargo”, skriver man.

Inom Green Cargo finns omkring 260 ST-medlemmar, varav ett mindre antal blev korttidspermitterade till följd av coronapandemin innan sommaren.

Förutom krispaketet till Green Cargo vill regeringen också avsätta 500 miljoner kronor till underhåll av järnvägar under 2021. Samma summa ska sedan också tillföras under 2022 och 2023, under förutsättning att budgetförslaget röstas igenom i riksdagen.

Regeringen vill också avsätta 400 miljoner kronor per år med början nästa år och fram till 2025 till att förlänga den miljökompensation som tidigare införts för gods som fraktas på järnväg.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
Genom att trycka på "Skicka" godkänner jag att mitt inlägg kan publiceras på webben och i papperstidningen. Redaktionen förbehåller sig rätten att granska och redigera kommentarer på samma sätt som insändare. Publicering sker först sedan inlägget granskats. Detta sker normalt under kontorstid. Publikt publicerar inte inlägg som innehåller personangrepp. Inte heller publiceras inlägg som handlar om något annat än ämnet för artikeln.