Miljön på servicekontoret är dålig för både personal och kunder, säger Daniel Habtezghi.
Bild: Sören Fröberg
Miljön på servicekontoret är dålig för både personal och kunder, säger Daniel Habtezghi.

Dålig arbetsmiljö på servicecenter

SERVICEKONTOR2010-06-29

Det är varmt, trångt och bullrigt. Köande tvingas vänta ute på torget. På Tensta servicecenter är missnöjet med lokalerna stort. »Om jag själv var kund skulle jag inte komma hit«, säger skyddsombudet Daniel Habtezghi.

Servicecentret i Stockholmsförorten Tensta har elva handläggare som utför tjänster åt Skatteverket, Försäkringskassan, Pensionsmyndigheten och kommunen. Lokalen planerades för 130 till 200 besökare om dagen, men det kommer 450 till 500.

Enligt brandskyddsreglerna får bara 30 personer vistas därinne samtidigt. Man har blivit tvungen att anställa två vakter som organiserar köandet inomhus och utomhus.

– Det skapar irritation bland kunderna när de hindras från att komma in. Många ska ju bara lämna ett papper, säger STs arbetsplatsombud
Daniel Habtezghi.

När lokalen är full blir det dålig luft, varmt och bullrigt, berättar han.

Svårt att orka med

– Vi som jobbar måste anstränga oss att tala högt och tydligt för att höras. Det är svårt att orka med eftermiddagarna i den här arbetsmiljön. Tre medarbetare har redan slutat, och om inget händer tror jag att det blir fler.

Miljön är dålig även för kunderna, påpekar han.

– Här finns ingen sekretess. All personal sitter i en lång rad vid disken, och inga ljudavskärmningar finns. Och en del kunder behöver prata om känsliga saker, exempelvis sjukdomar.

Den allmänna uppfattningen bland personalen är att problemen nonchaleras för att kontoret ligger i Tensta, säger Daniel Habtezghi. Kollegan Farah Saighani bekräftar bilden.

– Folk här behandlas som andra klassens medborgare. Detta skulle aldrig accepteras i Danderyd.

Det är Skatteverket som ansvarar för lokal och personal. Efter flera propåer från fack och skyddsombud har Skatteverkets Stockholmsregion skrivit till huvudkontoret och begärt flytt till andra lokaler i Kista. Skatteverkets huvudskyddsombud i Stockholm, Sven Måhlén, säger att frågan om flytt kan bli mer komplicerad när flera myndigheter är inblandade.

– Men vi kan inte klara vår verksamhet om vi inte har en funktionsduglig lokal.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA