Dödshot och nattliga telefonsamtal

HOT2006-09-12

Flera anställda vid Försäkringskassan i Västerbotten har hotats till livet. Ulf Arnfjell mår fortfarande dåligt efter ett mordhot för två år sedan. Anna, vid Umeå-kontoret, blev uppringd på nätterna av en kund. Även hennes barn fick samtal.

Av:  Mikael Silberstein

Rösterna höjs vid informationsdisken på Försäkringskassan i Lycksele och Ulf Arnfjell skyndar dit för att backa upp sina kollegor. En kvinna yttrar de mest oförskämda saker. Han ber henne lugna ner sig och gå ut. Då kommer orden som sätter skräck i Ulf Arnfjell och hans familj: »Jag ska slakta dig«.

– Jag mådde mycket dåligt, var sjukskriven och gick i terapi. Kvinnan rör sig mycket på stan och när jag såg henne tänkte jag att hon vill göra min familj illa. Men nu känns det bara obehagligt.

Tar inte emot kunder längre

Kvinnan hade tidigare hotat en kollega. Efter hotet mot Ulf Arnfjell och hans kollega dömdes kvinnan till dagsböter.

–Det finns människor som vill Försäkringskassan illa. Nästa gång kan det komma in någon som sätter sin plan i verket. Frågan är bara när det händer.

Efter händelsen har han bytt arbetsuppgifter. I dag utreder han stöd till funktionshindrade.

–Det är skönt, jag har strävat efter att jobba med tyngre utredningar. Nu sitter jag i en isolerad sidobyggnad där jag inte behöver ta emot kunder.

Hur mår du nu?

–Inte alls bra, det här har tagit värre än jag kunde ana. Jag har faktiskt blivit sjukskriven igen och ska börja i terapi. Min läkare säger att händelsen ligger i bakhuvudet och att jag tappat arbetsglädjen.

Även Anna, som egentligen heter något annat, på Umeå-kontoret har obehagliga erfarenheter.

–En man fick inte det som han ansåg sig ha rätt till. Då ringde han till kontoret och sade att han skulle slå ihjäl mig. Jätteobehagligt, för jag vet att ganska många av våra kunder är missbrukare eller psykiskt sjuka.

Ringde hem på nätterna

Den första tiden efter hotet var otäck. Anna såg sig hela tiden om bakom ryggen och senare skaffade hon hemligt telefonnummer. Något som hennes familj upplevt som besvärande.

– Tidigare drabbades vi även av att en kund ringde hem till oss på nätterna. Han försökte också påverka beslut genom att prata med mina barn. Det var väldigt obehagligt.

Hur reagerade dina barn?

– Min son undrade vad jag höll på med på jobbet och tyckte att jag skulle ge mannen pengar. Men den kunden var åtminstone inte farlig.

Mannen som hotade henne till livet dömdes till skyddstillsyn och är tidigare dömd för våld mot tjänsteman.

Anna tror att den intensivare jakten på fuskare som lyfts fram i medierna ligger bakom hoten. Många kunder pratar om att Försäkringskassan tror att de fuskar eller ljuger.

– En hel del känner sig ifrågasatta när de lämnar in sjukintyg från läkare och vi bedömer att de kan jobba trots sina besvär.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA