Ensam tågvärd kan förbjudas

SPÅRTRAFIK2012-10-05

Veolias tågvärdar på Öresundståg kommer troligen att slippa jobba ensamma på nätterna det kommande året. Arbetsmiljöverket skärper skyddet mot hot och våld.

Arbetsmiljöverket har beslutat om så kallad underrättelse om eventuellt förbud. Beslutet tar sikte på ensambemanningen. Veolia har fram till 26 oktober på sig att svara Arbetsmiljöverket. Arriva, som kör de så kallade Pågatågen, har fått en snarlik underrättelse.

– Informellt har vi redan fattat beslutet om förbud, men nu får Veolia och Arriva en chans att komma med invändningar, säger Mats Ryderheim, tillsynsdirektör vid Arbetsmiljöverket i Malmö.

Tågvärdarna utför sitt arbete i social isolering. Trots att det finns människor runt omkring, kan den ensamma tågvärden inte räkna med hjälp i en tillspetsad situation, anser Arbetsmiljöverket.
Hot och våld är ett växande problem för anställda i kollektivtrafiken. Arbetsmiljöverket ser biljettvisering, utfärdande av straffavgift för fuskåkare och avvisning av bråkiga resenärer som de allra mest riskfyllda arbetsmomenten.

För Veolias anställda skulle förbudet omfatta allt arbete mellan klockan 8 på kvällen och 6 på morgonen, alla dagar.

Arbetsmiljöverket utesluter inte att bättre kameraövervakning på tågen skulle avskräcka fler resenärer från att bete sig hotfullt.

– Det är för tidigt att säga om kamerorna är den totala lösningen. Och så länge vi inte ser tydliga resultat och kameror i alla vagnar, lutar det åt att det blir förbud, säger Mats Ryderheim.

Om förbuden träder i kraft gäller de fram till 1 oktober nästa år.

– Om ett år kommer vi att följa upp igen. Kan vi ta bort förbuden då så gör vi det. Vi vill lägga ett åtgärdstryck på båda företagen.

Arbetsmiljöverket är även kritiskt mot trafikhuvudmännen. De står i bakgrunden och äger mycket av den utrustning som blir tågvärdarnas arbetsmiljö. De sätter också upp strama gränser för bemanning.

– Det är inte alldeles lätt att vara arbetsgivare i det här läget. De blir väldigt uppbundna av avtalsskrivningar. För trafikhuvudmännen handlar det mycket om pengar och svarta siffror, säger Mats Ryderheim.

Helst skulle han vilja att Arbetsmiljöverket enligt lag hade möjlighet att även ställa krav på trafikhuvudmännen.

Mats Ryderheim gissar att de här besluten kommer att ge ringar på vattnet.

– Det här sprider sig självklart successivt, men varje situation är unik. Ytterst är det förvaltningsrätten som prövar och avgör vilken prejudicerande verkan som finns. Men vi på Arbetsmiljöverket tycker definitivt att det finns anledning att titta över ensambemanningen, säger Mats Ryderheim.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA