För Måns Wallin, styrelseledamot som jobbar ombord på SJs tåg, har hoten blivit en del av vardagen. Och han vet många kollegor som utsatts för våld. "Hot eller våld är mer eller mindre vardagsmat", säger han till Publikt.
Bild: Stefan Nilsson
För Måns Wallin, styrelseledamot som jobbar ombord på SJs tåg, har hoten blivit en del av vardagen. Och han vet många kollegor som utsatts för våld. "Hot eller våld är mer eller mindre vardagsmat", säger han till Publikt.

Facket välkomnar granskning av hot och våld

SPÅRTRAFIK2020-02-11
ST inom Spårtrafiken ser positivt på att Arbetsmiljöverket nu ska göra en riksomfattande inspektion av bussförares och tågvärdars arbetssituation vad gäller hot och våld. ”Hot eller våld är mer eller mindre vardagsmat nuförtiden”, säger Måns Wallin, styrelseledamot i branschavdelningen.

Arbetsmiljöverket meddelade nyligen att de kommer att dra igång en riksomfattande inspektion av bussförares och tågvärdars arbetssituation. Enligt ett pressmeddelande från myndigheten ligger personalen på tåg och bussar över genomsnittet när det gäller hot och våld som lett till sjukskrivning. För tågvärdar orsakas nästan en av tre anmälda arbetsolyckor som slutar med sjukskrivning av hot och våld.

Från ST inom Spårtrafiken välkomnas granskningen. För Måns Wallin, som är styrelseledamot och jobbar ombord på SJs tåg, har hoten blivit en del av vardagen. Och han vet många kollegor som utsatts för våld.

– Hot eller våld är mer eller mindre vardagsmat nuförtiden, det kan vara alltifrån opassande kommentarer till påhopp av olika slag, säger han.

Hur känns det att gå till jobbet när du vet att du kommer bli utsatt för sådana saker?

– Jag vet ju att många av de som blivit hårt drabbade har väldigt svårt för att komma tillbaka. Men när det blir en del av vardagen så vänjer man sig tyvärr till slut och hittar sätt att förhålla sig till det. Man rycker på axlarna åt olämpliga kommentarer och borstar av sig spottloskor, säger Måns Wallin.

Doris Philip, ordförande för ST inom Spårtrafiken, ser en skrämmande trend där allt fler hot övergår i våld.

– I dag känns det allt oftare som att hoten också leder till handling och våld, stubinen är kortare hos människor.

Hon berättar att frågan om säkerheten för tågvärdar kommer att bli viktig under den kommande avtalsrörelsen.

– Det här är ju inte heller en fråga där vi är osams med arbetsgivaren. De vill förstås inte heller att deras personal ska bli hotade på sina jobb, så jag ser goda möjligheter till samarbeten för att förbättra situationen.

Den enskilt viktigaste lösningen för att höja säkerheten ombord på tågen är enligt Doris Philip att minska ensamarbetet.

– Man måste se till att det finns gott om personal ombord, det är egentligen det enda som fungerar. Tittar du på till exempel Stockholms tunnelbana som är väldigt utsatt finns det gott om ordningsvakter, men problemet är att de sällan är på plats när något händer.

Hon påpekar också att det är viktigt att man arbetar med krishantering för att medarbetare ska orka och våga gå tillbaka till jobbet efter en incident. Det är något som hon upplever ofta glöms bort.

– Även om man kan göra mycket för att förebygga hot och våld kommer det aldrig försvinna helt, därför är det också väldigt viktigt att ta hand om personalen på ett bra sätt efter att något har hänt.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
Genom att trycka på "Skicka" godkänner jag att mitt inlägg kan publiceras på webben och i papperstidningen. Redaktionen förbehåller sig rätten att granska och redigera kommentarer på samma sätt som insändare. Publicering sker först sedan inlägget granskats. Detta sker normalt under kontorstid. Publikt publicerar inte inlägg som innehåller personangrepp. Inte heller publiceras inlägg som handlar om något annat än ämnet för artikeln.