Färre JO-anmälningar och mer beröm

FÖRSÄKRINGSKASSAN2012-01-19

Antalet anmälningar till Justitieombudsmannen, JO, minskar, samtidigt som Försäkringskassan får mer beröm från medborgarna än någonsin tidigare.

Försäkringskassan har gjort en sammanställning av antalet JO-anmälningar mot myndigheten. Enligt sammanställningen har antalet minskat med 30- 40 procent.

”Minskningen är ett kvitto på att vi handlägger bättre och det är ett välkommet resultat av alla förbättringsinsatser vi arbetat så hårt med sedan ett par år tillbaka”, kommenterar försäkringsdirektör Birgitta Målsäter i ett pressmeddelande.

Försäkringskassan får enligt pressmeddelandet också mer beröm från medborgarna än någonsin tidigare via sin webbplats.

Under 2011 fick JO in 473 anmälningar mot Försäkringskassan, varav 75 ledde till en fördjupad granskning. Motsvarande siffror för 2010 var 793 anmälningar, varav 107 granskades av JO.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA