Daniel Vestling, flygledare i Visby och förtroendevald i ST, anser att facket fått alltför lite insyn i arbetsgivarens utredning om fjärrstyrning av flygledning. »Luftfartsverket hänvisar till sekretess kring affärshemligheter«, säger han.
Bild: Karl Melander
Daniel Vestling, flygledare i Visby och förtroendevald i ST, anser att facket fått alltför lite insyn i arbetsgivarens utredning om fjärrstyrning av flygledning. »Luftfartsverket hänvisar till sekretess kring affärshemligheter«, säger han.

Flygledarjobb kan flyttas till Stockholm

LUFTFART2016-05-12

Luftfartsverket och Swedavia utreder om det går att fjärrstyra flygledningen vid Sturup och ytterligare fyra flygplatser från Stockholm. Redan i dag fjärrstyrs flygledningen vid Örnsköldsviks flygplats från Sundsvall. Detsamma väntar Linköpings flygplats 2017. STs avdelning inom flygledningen anser att insynen i projektet inte varit tillräcklig.

Luftfartsverket och Swedavia ska utreda om det går att fjärrstyra flygledningen på flygplatserna i Kiruna, Umeå, Östersund, Visby och Malmö/Sturup från en central i Stockholm.

Redan nu fjärrstyrs flygledningen vid Örnsköldsvik Airport från Sundsvall. Fem flygledare i Örnsköldsvik fick sin arbetsplats flyttad till Sundsvall. 2017 ska även Linköpings flygledning flyttas till Sundsvall.

Sverige ligger i täten för utvecklingen av så kallad Remote Tower Services, RTS. Örnsköldsvik är världens första flygplats med kameror i stället för ett bemannat flygledartorn. I ett pressmeddelande förklarar Luftfartsverket att man vill undersöka om det går att ”etablera en driftsäker och flygsäker flygtrafiktjänst på distans i större skala i Sverige”.

Ytterst finns förhoppningar om besparingar, säger Daniel Vestling, ledamot i STs avdelningsstyrelse.

– Som vanligt handlar det om pengar. Man vill utreda om man kan slippa bygga nya flygledartorn och förhoppningar finns även om att en flygledare kan göra två flygledares arbete i den nya centralen, säger han.

Erfarenheterna från Örnsköldsvik har öppnat nya möjligheter, men Daniel Vestling höjer ett varningens finger för att dra för långtgående slutsatser.

– Örnsköldsvik Airport är väldigt liten med få plan. På de andra fem flygplatserna är det mycket mer trafik och stundtals väldigt komplexa trafiksituationer, säger han.

Inför fjärrstyrningen av Örnsköldsvik var de berörda flygledarna djupt involverade i de tekniska frågorna. Men i den nuvarande utredningen har ST haft alltför lite insyn, säger Daniel Vestling.

– Luftfartsverket hänvisar till sekretess kring affärshemligheter. Våra medlemmar vill att beslut skall fattas på seriösa grunder och på fakta vi tagit del av.

Anna Falck, HR-direktör på Luftfartsverket, säger att medarbetare och de fackliga organisationerna kommer att involveras i processen genom samverkan och medbestämmande.

– Vi samverkar med facket, både lokalt och centralt. Vi gick ut tidigt med information om våra avsikter. Vi har varit ute på alla fem flygplatserna och träffat personalen, säger hon.

Anna Falck är noga med att betona att det ännu inte fattats några beslut. Huruvida eventuella framtida fjärrstyrningar kommer att leda till att det behövs färre flygledare, vill hon inte spekulera om.

Daniel Vestling uppskattar att totalt 50 ST-medlemmar är berörda.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

Inlagt av Janne (ej verifierad) tors, 05/12/2016 - 16:46
Hur kommer flygledningen fungera när vi får någon form av störning så att kommunikationerna med flygplatserna inte längre fungerar?

Det är inte längre möjligt att kommentera artikeln.

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA