Annons:

Försäkringskassan gör serviceåtagande

FÖRSÄKRINGSKASSAN2009-06-17

Försäkringskassan gör nu ett serviceåtagande för fem ersättningar. Det ska inte ta mer än 30 dagar att få ut ersättning, och svar på sina frågor ska man få inom högst tio dagar.

För tillfällig föräldrapenning, föräldrapenning, sjukpenning, bostadsbidrag samt bostadstillägg för pensionärer lovar nu Försäkringskassan att det inte ska ta mer än 30 dagar att få sina pengar. Över sommaren gör man dock reservationen att det kan ta upp till 40 dagar. Serviceåtagandet innefattar också löften om handläggningstider, vilken återkoppling den försäkrade ska få och tillgänglighet via telefon, e-post och brev.

– Tanken med serviceåtaganden är att det ska bli tydligt vad man kan förvänta sig av Försäkringskassan. Ett åtagande är ömsesidigt och vi berättar också vilka underlag och uppgifter vi behöver för kunna fatta beslut, säger generaldirektör Adriana Lender i ett pressmeddelande.

Serviceåtaganden för andra försäkringar och bidrag kommer att presenteras under hösten.

Försäkringskassans serviceåtaganden

  • Självbetjäning på webben dygnet runt.
  • Med e-legitimation kan man själv se när pengar betalas ut.
  • Kundcenter ska normalt ta emot samtal inom fem minuter. Beräknad väntetid anges alltid. Om frågorna inte kan besvaras direkt hör Försäkringskassan av sig inom två arbetsdagar.
  • E-post besvaras inom två arbetsdagar. Om frågorna behöver utredas kan det ta längre tid.
  • Vanliga brev besvaras inom tio arbetsdagar.
  • Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.