Försäkringskassan ska förändras

F-KASSAN2007-03-19

Försäkringskassan måste göras om i grunden för att bli en serviceinriktad organisation. Det skriver generaldirektör Curt Malmborg och styrelsens ordförande Inger Efraimsson i en debattartikel.

Det ska vara lätt att få kontakt med Försäkringskassan, man ska inte i onödan behöva vänta på sina pengar och man ska få det stöd man behöver. De är de viktigaste förändringarna som måste genomföras, anser Curt Malmborg och Inger Efraimsson i sin artikel i Dagens Nyheter.

När Försäkringskassan frågar allmänheten får man veta att det tar för lång tid att komma fram på telefon, att blanketterna är för krångliga och att man saknar den personliga kontakten med en handläggare. Sju av tio som försöker komma fram på telefon till en handläggare får lägga på utan att ha fått kontakt.

– Mest kritik får vi för att det inte går att få besked om hur lång tid ett ärende kommer att ta. När fattas beslut, när kommer pengarna? Enkla frågor som vi borde kunna svara på utan krångel, skriver artikelförfattarna.

– Försäkringskassan motsvarar inte det medborgarna har rätt att förvänta sig av en myndighet som ska svara för en så omfattande verksamhet som socialförsäkringssystemet.

Varken struktur, organisation eller metodik har gett förutsättningar för ett effektivt och serviceinriktat arbete, konstaterar Försäkringskassans ledare. Det har skapat frustration hos medarbetarna och försvårat utveckling i arbetet och möjlighet till specialisering i yrket.

Detta är inget nytt, enligt Curt Malmborg och Inger Efraimsson. Men det var först i och med att den sammanhållna myndigheten Försäkringskassan skapades 2004, då landets olika kassor slogs samman med Riksförsäkringsverket, som förutsättningar att förändra arbetet skapades.

Förändringen framöver sammanfattar de i tre ledord: enkelt, snabbt och rätt.

Det ska finnas minst ett lokalkontor i alla kommuner. Antalet handläggare i telefonkundtjänsten ska fördubblas. Specialistcenter byggs upp för att tillgodose behovet av personliga handläggare. Rättssäkerheten ska öka genom att handläggningscenter byggs på olika håll i landet. Nationella kundråd för olika grupper ska skapas för att ge kassan synpunkter från dem som berörs.

– Vi vet att det kommer att bli en krävande omställning, inte minst för våra medarbetare. Om förändringarna påverkar vår service negativt under en tid ber vi om ursäkt för det. Kraven på bra bemötande, effektiv och rättssäker handläggning och bra arbetsmiljö för personalen är berättigade. Vi tänker se till att de blir tillgodosedda.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA