Infrastrukturminister Tomas Eneroth, S, har bjudit in de politiska partierna till samtal om den tänkta höghastighetsjärnvägen mellan Stockholm, Göteborg och Malmö. Under mötet ska en kostnadskalkyl presenteras, enligt Dagens Nyheter.
Bild: Mostphotos
Infrastrukturminister Tomas Eneroth, S, har bjudit in de politiska partierna till samtal om den tänkta höghastighetsjärnvägen mellan Stockholm, Göteborg och Malmö. Under mötet ska en kostnadskalkyl presenteras, enligt Dagens Nyheter.

Fortsatt oenighet om höghastighetståg

SPÅRTRAFIKEN2019-12-19
Regeringen har ett förslag till hur en höghastighetsjärnväg ska finansieras och har bjudit in de andra politiska partierna till samtal. Men varken Kristdemokraterna eller Moderaterna planerar att dyka upp, rapporterar Sveriges Radio.

Infrastrukturminister Tomas Eneroth, S, har bjudit in de politiska partierna till samtal om den tänkta höghastighetsjärnvägen mellan Stockholm, Göteborg och Malmö. Under mötet i januari ska en kostnadskalkyl presenteras, enligt Dagens Nyheter.

Mer konkret hur höghastighetsbanan ska finansieras vill han inte gå in på förrän efter det första mötet i januari. 

Utgångspunkten för samtalen är att vi vill att det ska finnas en bred enighet kring finansieringen av nya stambanor”, säger Tomas Eneroth till Dagens Nyheter.

Om det blir några samtal och presentation av kostnadskalkylen är dock osäkert. Både Moderaterna och Kristdemokraterna meddelar nämligen att de inte tänker komma, uppger Sveriges Radio.

”Oavsett hur man finansierar de nya banorna så är det lika dyrt och samhällsekonomiskt olönsamt”, säger Elisabeth Svantesson, M, till Sveriges Radio.

Enligt facket är det hög tid att bestämma sig för vad man ska bygga, enligt Stefan Bieder, ST inom Spårtrafiken. Han sitter i ST-avdelningens särskilda påverkansgrupp för höghastighetsbanan.

– Mötet kommer sent och de här besluten måste man ta, och det är därför som vi uppvaktar partierna. Vi inom spårtrafiken efterlyser ett beslut om finansiering och om vilka hastigheter man tänker sig bygga för, säger Stefan Bieder till Publikt.

Alternativen när det gäller hastighet är antingen 320 kilometer i timmen eller 250 kilometer i timmen, där det förstnämnda är dyrare.

– Vi har redan fullt på spåren i dag som det är. Ska man ändå bygga nya spår är det bättre att bygga sådana spår som man kan färdas fortare på redan från första början, säger Stefan Bieder.

Enligt en granskningsrapport från Riksrevisionen uppskattas kostnaden för höghastighetsbanan till omkring 250 miljarder kronor. När samma bedömning gjordes 2003 uppgick de förväntade kostnaderna till 50 miljarder kronor.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

ÄMNEN:

spårtrafiken
Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
Genom att trycka på "Skicka" godkänner jag att mitt inlägg kan publiceras på webben och i papperstidningen. Redaktionen förbehåller sig rätten att granska och redigera kommentarer på samma sätt som insändare. Publicering sker först sedan inlägget granskats. Detta sker normalt under kontorstid. Publikt publicerar inte inlägg som innehåller personangrepp. Inte heller publiceras inlägg som handlar om något annat än ämnet för artikeln.