Green Cargo får säljas

TÅGTRAFIK2004-06-21

Riksdagen gav i helgen klartecken för en försäljning av statliga Green Cargo. Företaget kan också få ett finansiellt tillskott av okänd storlek.

För ovanlighets skull var det en vänstermajoritet som drev igenom möjligheten att sälja ut ett statligt företag, medan den borgerliga oppositionen helt eller delvis röstade emot.

Godstransportbolaget Green Cargo bildades i december 2000 då gamla SJ delades upp i flera bolag. De första tre årens bokslut har alla visat röda siffror, och företagets eget kapital har minskat.

Enligt regeringen och samarbetspartierna vänstern och miljöpartiet behöver Green Cargo en finansiell förstärkning för att klara investeringar i bland annat nya lok. Men framför allt behövs en omstrukturering om företaget ska överleva konkurrensen med lastbilarna i internationella transporter.

Enligt Karin Svensson Smith (v) beror godstågstrafikens problem främst på att vägtrafiken inte betalar sina samhällskostnader och på Sveriges extremt liberala regler för tung vägtrafik. Men också på att kunderna vill ha transporter från dörr till dörr, även vid transporter utomlands. Godstransporter på tåg måste i så fall kombineras med körningar på vägar och till sjöss.

– Därför måste Green Cargo bli en del av ett större och kraftfullare företag som kan erbjuda transporter från dörr till dörr, sa Karin Svensson Smith i debatten.

De borgerliga klagade över ett tunt beslutsunderlag – de flesta handlingar i ärendet är sekretessbelagda.

– Är det rimligt att riksdagen ska arbeta under sådana villkor? undrade Maria Larsson (kd).


Björn T Johansson, ordförande för ST inom Spårtrafiken, är avvaktande till beslutet. Med rätt köpare kan det vara positivt, anser han.

– Men vi vill att staten ska vara ägare i någon form, delägare. Annars kan vi förlora våra avtal och villkor, säger Björn T Johansson.

ST har drygt 350 medlemmar vid Green Cargo.


Fakta:

Det regeringsförslag som riksdagen godkände innebär att regeringen får sälja hela Green Cargo eller delar av det statliga aktieinnehavet. Staten kan ta betalt i aktier i det köpande företaget och på så vis bli delägare.

Regeringen får också fria händer att skjuta till ett valfritt belopp som finansiellt tillskott till Green Cargo. Pengarna tas från ett särskilt konto i Riksgäldskontoret. Detta inrättades förra året för insatser i statliga företag.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA