JO kritiserar obevakad e-post

SKATTEVERKET2013-03-12

En person som begärt ut handlingar från Skatteverket fick vänta mer än en månad innan handlingarna lämnades ut. Orsaken var att den handläggande tjänstemannen hade semester. Nu får Skatteverket kritik av JO.

Det dröjde mer än en månad innan en person fick del av handlingar i ett ärende där denne själv var part. Begäran kom till handläggarens mejlbox 17 juli 2012 när handläggaren själv var på semester.

Skatteverket medger i en skrivelse till JO att handläggningen varit bristfällig. Enligt myndighetens egna regler, ska e-postlådan vara tillgänglig även när en medarbetare är frånvarande. Medarbetarna ska därför antingen be någon annan ta hand om e-posten eller dagligen gå igenom sin mejlbox själv under frånvaron.

Eftersom Skatteverket inte följt sina egna rutiner utan låtit mejlboxen vara obevakad så har hanteringen inte varit så skyndsam som lagen kräver, skriver JO.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA