JO vill skrota sekretessparagrafen 7:16

SEKRETESS2004-10-19

JO anser att hela den omdiskuterade paragrafen 7:16 i sekretesslagen borde tas bort. Den rubbar balansen mellan offentlighet och sekretess, anser JO.

Paragraf 16 i sjunde kapitlet av sekretesslagen stadgar att personuppgifter inte ska lämnas ut om det kan antas att det strider mot personuppgiftslagen, pul.

Paragrafen har kritiserats för att den kan sätta offentlighetsprincipen ur spel.

Nu har två utredningar sett över lagparagrafen; dels den parlamentariska offentlighets- och sekretessutredningen och dels enmansutredaren Sören Ömans översyn av pul.

JO är kritisk mot båda.

Offentlighets- och sekretesskommittén vill ändra formuleringen så att sekretess ska råda om uppgiften kan komma att behandlas i strid med pul. En skrivning som öppnar för en ännu mer sekretessvänlig tolkning, enligt JO.

Sören Öman vill strama upp formuleringen och föreslår att sekretess ska råda om det finns skäl att anta att uppgiften efter ett utelämnande kommer att behandlas i strid med pul.

Men JO vill gå längre och anser att det finns goda skäl att helt utesluta bestämmelsen i en ny sekretesslag.

I personuppgiftslagens åttonde paragraf sägs att offentlighetsprincipen har företräde framför bestämmelserna i pul. Men genom paragraf 7:16 ”har lagstiftaren dock rubbat denna balans genom att i betydande utsträckning ge de sekretesskyddsintressen som genomsyrar pul företräde framför det övergripande offentlighetsintresset”, skriver JO.

JO påpekar också att 7:16 bryter mot systematiken i sekretesslagen då den tar sikte på en skada som kan tänkas uppstå i ett senare skede, inte vid själva utelämnandet.

Det gör tillämpningen problematisk då den ska bygga på antaganden om vilka avsikter den person har som begär ut uppgifterna.

Något som dessutom harmonierar mindre väl med rätten att vara anonym när man begär ut en handling.

JO anser att det skulle räcka att i vissa fall, t ex i samband med massuttag, göra en erinran om att personuppgifterna inte får behandlas i strid med pul.

Juridiska fakultetsnämnden vid Stockholms universitet ifrågasätter också behovet av att ha kvar paragraf 7:16.

Personuppgiftslagens förbud mot viss behandling av personuppgifter i kombination med andra sekretessregler borde ändå ge ett tillfredsställande integritetsskydd, anser fakultetsnämnden.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA