Krav på säkrare fångtransporter

KRIMINALVÅRDEN2020-04-16

Kriminalvårdens nationella transporttjänst, NTE, riskerar ett vite på en halv miljon kronor om myndigheten inte vidtar åtgärder för att minska risken för spridning av coronaviruset vid transporter.

Kriminalvårdens enhet NTE transporterar intagna och häktade, men utför även transporter åt andra myndigheter, som Migrationsverket. Fordonen har flera sätesrader med tre sittplatser på varje säte, och när coronapandemin bröt ut krävde skyddsombud att man skulle sitta glesare i bilarna. Det skulle finnas minst ett tomt säte mellan varje person, ansåg skyddsombudet.

När kravet inte fick gehör hos ledningen för NTE gjorde det lokala skyddsombudet en anmälan till Arbetsmiljöverket. Arbetsmiljöverket har nu utfärdat ett förbud mot transporter som inte säkerställer att det finns minst ett tomt säte mellan arbetstagare och klient i fordonen.

Thomas Petersén, regionalt skyddsombud på NTE, säger till Publikt att han välkomnar Arbetsmiljöverkets beslut.

– Vår personal är orolig, och man har inte tagit hänsyn till det. Ledningen har ett snävt fokus på verksamheten. Vi uppfattas som besvärliga när vi tar upp frågor som rör arbetsmiljön.

Johan Mellbring, chef för NTE, säger till Publikt att ledning och skyddsombud arbetar med ett dokument med rutiner för hur smittorisken ska hanteras vid transporter.

– Vi är nu överens om att vissa transporter kan komma att kräva att personal sitter nära klienter.

Som exempel nämner han transport av klienter som är våldsamma eller har självskadebeteende, eller om man råkar ut för en nödsituation som en trafikolycka.

Han säger att parterna också är överens om att försöka få skyddsstoppet hävt och ersätta det med de nya rutinerna.

Men varför lät ni det gå så långt att skyddsombudet ansåg det nödvändigt att lägga ett skyddsstopp?

– Vi hade lite olika syn. Vi tyckte vi tog viss hänsyn till personalen, men Arbetsmiljöverket tog det ett steg till. Det är inte så konstigt. Det här är en svår situation, och vi har inget självklart facit.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA