Skatteverket flyttar jobb från Skövde och Karlskrona
Omkring 25 anställda på Skatteverket i Skövde och Karlskrona måste från april börja långpendla till andra kontor eller flytta om de ska ha jobbet kvar. Omorganisationen beror på att myndigheten måste spara pengar. ”Majoriteten tycker det är jättejobbigt, naturligtvis”, säger STs vice sektionsordförande Cecilia Boström.
Femton medarbetare berörs när folkbokföringssektionen i Skövde förs över till Jönköping. De får fortsätta med samma arbetsuppgifter som förut, men på ett kontor som ligger en dryg timmes bilpendling söderut eller upp mot två timmar med allmänna kommunikationer. Samtidigt finns andra delar av Skatteverket kvar i Skövde.
I Karlskrona behöver 10–12 medarbetare flytta. I dag jobbar de på en enhet som arbetar med skatteupplysning inriktad på folkbokföringsfrågor. De erbjuds två alternativ – att arbeta med fastighetstaxering i Kristianstad eller bouppteckningsfrågor i Kalmar. Båda orterna ligger en dryg timmes bilresa från Karlskrona, eller runt två timmars restid med kollektivtrafik.
Den lokala MBL-förhandlingen på avdelningsnivå hölls sista fredagen i november. Övergången sker från april nästa år.
Cecilia Boström, huvudskyddsombud och vice sektionsordförande för folk- och fastighetsavdelningen vid ST inom Skatteverket, konstaterar att medarbetarna i januari behöver behöver ta ställning till om de accepterar ett erbjudande om omplacering.
– Säger man nej blir man uppsagd på grund av arbetsbrist.
De olika alternativen påverkar också möjligheten till distansarbete.
– Medarbetare från Karlskrona som flyttar till bouppteckningen i Kalmar förlorar möjligheten att arbeta på distans, för den verksamheten har inte distansarbete. Så där ställer det till det lite extra, säger Cecilia Boström.
Erbjudanden till de anställda kommer att ges inom de närmaste veckorna, enligt Michael Högback som är chef för folk- och fastighetsavdelningen.
Den som arbetar i Skövde men inte vill pendla till Jönköping kan eventuellt få nya jobb på hemorten, eftersom andra avdelningar behöver rekrytera.
– Skatteverket finns kvar på de här orterna. Vill man byta inriktning och har rätt kompetens kan man under en omställningstid försöka matchas mot de jobb som läggs ut på orten, säger Michael Högback.
Att organisatoriskt höra till Jönköping, men jobba på distans från Skövde är inte möjligt. Det beror på att Skatteverket har en riktlinje om att inte bygga upp virtuella sektioner, förklarar Michael Högback.
Bakgrunden till förändringarna är regeringens generella effektiviseringskrav, det så kallade produktivitetsavdraget, som leder till att myndigheterna årligen måste spara omkring 1,5 procent.
– Vi kommer inte att kunna återrekrytera i den omfattning som medarbetare säger upp sig. Det är en av grunderna till att vi ibland behöver se över var vi bedriver verksamhet så att vi kan få den hållbar.
Enligt Skatteverkets riktlinjer ska varje enhet ha mellan 18 och 22 medarbetare.
– Ta Skövde som exempel. Vi har två sektioner för folkbokföring i Jönköping och en i Skövde. Det börjar bli få medarbetare både i Jönköping och i Skövde, så då slår vi ihop orterna och får två stabila sektioner i Jönköping i stället för att vi haltar på två orter.
Så det finns inga rekryteringsproblem eller andra krav på verksamheten som ligger bakom?
– Nej, det är jättekompetenta medarbetare och vi har inga rekryteringsproblem på orterna. Men i mitt uppdrag ligger att jag över tid måste se var vi kan ha kvar en viss storlek.
Vilka reaktioner har du mött från medarbetarna?
– Det är inga roliga reaktioner. Medarbetare är ledsna och oroliga och funderar på hur det ska gå och om de ska kunna pendla, säger Michael Högback.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.