Kritiskt fackombud ansågs illojal

LFV2005-11-29

Förtroendevalda vid Midlanda flygplats känner sig kränkta av ledningen och talar om häxjakt. Anställda vågar inte skriva sina namn när de rapporterar om säkerhetsbrister. ”Här är hur lågt i tak som helst”, säger en ST-medlem.

För ett år sedan sade Luftfartsverket upp fem anställda vid Midlanda flygplats i Sundsvall. Istället anlitades bemanningsföretaget Manpower och lantbrukarägda Maskinringen för att utföra service- och säkerhetsarbete.

STs arbetsplatsombud Lennart Dahlin har varit mycket kritisk till förfarandet. Han befarar att fler av Luftfartsverkets anställda kommer att förlora sina jobb i framtiden då de inhyrda bolagen dumpar löner och anställningsvillkor.

– Jag tycker att det hela har skötts dåligt. Luftfartsverket borde ha behållit sin egen personal. Nu måste vi jobba ännu hårdare. Jag har fått mycket stryk för att jag framfört mina och medlemmarnas åsikter, säger han.

”Negativa uttalanden”

I januari fick Lennart Dahlin en skriftlig erinran av flygplatschefen Birgitta Uppling. Han skulle ha spridit negativa uttalanden omkring sig och vägrat att utföra vissa arbetsuppgifter. Efter en central tvisteförhandling med ST tog Luftfartsverket tillbaka anklagelserna.

I juni anmäldes Lennart Dahlin till Luftfartsverkets personalansvarsnämnd. Han hade enligt arbetsgivaren varit illojal och osaklig när han framfört kritik och skulle också ha kränkt en chef.

– Jag har bett chefen om ursäkt. I övrigt var anklagelserna falska, säger Lennart Dahlin.

Några disciplinära åtgärder vidtogs aldrig av nämnden.

– Jag har också blivit hårt attackerad för att jag uttalat mig i lokaltidningarna.

”Väldigt tilltufsad”

Lennart Dahlin, som tidigare varit insatsledare, jobbar idag huvudsakligen som lokalvårdare.

– Jag känner mig väldigt tilltufsad av allt som hänt, säger han.

STs avdelningsordförande vid Luftfartsverket Sven-Erik Olsson bekräftar den hårda attityden mot Lennart Dahlin.

Han förklarar att när de båda träffade divisionschefen för flygplatsgruppen, Olle Sundin, förklarade denne att Lennart Dahlin kunde söka sig från Luftfartsverket om han inte gillade sitt arbete. Dessutom påstod han att medlemmarna saknar förtroende för sitt arbetsplatsombud. Det senare kan Sven-Erik Olsson tillbakavisa efter att ha varit i kontakt med flertalet ST-medlemmar.

Besvärliga får sämst lön

Thomas Johansson, huvudskyddsombud och medlem i Seko, berättar att personal som rapporterar säkerhetsbrister inte ligger bra till hos ledningen.

– Man ser direkt vilka som uppfattas som besvärliga. Det är de med de sämsta lönerna.

Numera vågar man inte skriva under säkerhetsrapporterna av rädsla för repressalier, utan sänder in dem anonymt till Luftfartsstyrelsen, berättar han.

Själv gjorde Thomas Johansson ett test och mejlade en rapport där han bad att få vara anonym. Det visade sig att flygplatschefen, Birgitta Uppling, begärt – och fått – mejlet från Luftfartsstyrelsen.

– Mitt namn fanns i mejladressen. Nu har jag blivit anklagad för att ha skrivit alla de andra rapporterna också, säger Thomas Johansson som anmält hanteringen av säkerhetsrapporterna till Justitiekanslern.

– De kränker människor. Jag stöttade Lennart Dahlin när han hade det jobbigt. Nu har man börjat en häxjakt mot mig också. De vill få mig att sluta.

ST-medlemmen Hans Edlund berättar att ledningen låtit honom förstå att den ogillar att han påtalat säkerhetsbrister. Han anser att det är en av orsakerna till att han blev så lågt värderad i de senaste löneförhandlingarna.

– Här är hur lågt i tak som helst.

Så säger cheferna:

Birgitta Uppling anser inte att kritiker straffas med låga lönelyft. Hon säger att alla löner är förhandlade med facken, som inte uttalat någon avvikande uppfattning.

Vad gäller de anonyma säkerhetsrapporterna har hon pratat med Thomas Johansson, dels för att han själv skrivit en rapport, dels i hans egenskap som huvudskyddsombud.

– Jag ville reda ut vilken typ av repressalier man relaterade till och påtalade också vikten av att störningsrapporterna kommer direkt till flygplatsen så att vi kan åtgärda problemen.

Divisionschefen Olle Sundin känner inte igen sig i beskrivningen av samtalet med Lennart Dahlin och Sven-Erik Olsson:

”Jag har sagt att personalen har skilda uppfattningar, men inte att de saknar förtroende för sitt arbetsplatsombud.
Jag har inte heller uppmanat Lennart Dahlin att säga upp sig. På Sundsvalls flygplats har det genomförts förändringar i organisationen som har ifrågasatts. Vi hade ett längre resonemang där jag förklarade att det är helt okey att diskutera och ifrågasätta innan en förändring. Fortsätter man att vara missnöjd och känner otrivsel med de nya arbetsformerna och värderingarna måste man till slut fråga sig själv om man ska jobba kvar och vara missnöjd, eller söka sig till en annan arbetsgivare som man sympatiserar med.”

STs arbetsplatsombud Lennart Dahlin är kritisk till omorganisationen   av Midlanda flygplats. "Jag har fått mycket stryk för att jag framfört mina och medlemmarnas åsikter", säger han.<BR>Foto: Ralf Bergman
STs arbetsplatsombud Lennart Dahlin är kritisk till omorganisationen av Midlanda flygplats. "Jag har fått mycket stryk för att jag framfört mina och medlemmarnas åsikter", säger han.<BR>Foto: Ralf Bergman

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA