Lok + järnväg = sant

SAMMANSLAGNING2003-12-16

Drygt 1 100 ST-medlemmar i avdelningarna ST-Lok och ST-Järnväg slår sina fackliga påsar ihop.

– Det känns bra! Detta har vi sett fram emot, säger Bror Saxvold, som hittills varit den främste företrädaren för ST-Järnväg och nu blir ordförande i den nya avdelningen ST-Spårtrafik.

ST har i tidigare omgångar försökt agera äktenskapsmäklerska mellan de två avdelningarna, och även den process som nu lett till ett samgående har tagit sin tid – samtalen inleddes i början av 2000.

– ST-Lok, som organiserar lokförarna, har i grunden velat vara en yrkeskår, menar Bror Saxvold. Men avregleringen av tågtrafiken har f’örändrat situationen, vi blir mer splittrade när fler bolag kommer in på marknaden. I den situationen är det dumt att behöva lägga energi på att samordna våra två fackliga avdelningar.

ST organiserar anställda vid bland annat SJ AB, Green Cargo, Tågkompaniet, Citypendeln och Roslagsbanan.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA