Jenny Palmé tycker att jobbet hittills har fungerat relativt smidigt efter att id-kontrollerna införts. »Det är resenärerna som drabbas mest, särskilt pendlarna«, säger hon.
Bild: Henrik Rosenqvist
Jenny Palmé tycker att jobbet hittills har fungerat relativt smidigt efter att id-kontrollerna införts. »Det är resenärerna som drabbas mest, särskilt pendlarna«, säger hon.

Lugn start med nya id-kontroller

SPÅRTRAFIKEN2016-01-20

Förändrade turer, schemaändringar och många frågor från passagerarna. Men de utökade gränskontrollerna drabbar främst resenärerna, anser tågvärden Jenny Palmé. Och enligt facket har arbetsmiljön till och med blivit lugnare än förut.

Av:  Tora Villanueva Gran

Det är tidig tisdagsmorgon på Öresundståget. Vagnarna är fyllda av nyvakna arbetspendlare som lever sina vardagsliv på båda sidor av sundet. Det är trängre än vanligt, varannan avgång har tagits bort sedan de utökade id-kontrollerna infördes 4 januari. Tågvärden Jenny Palmé stiger på i Malmö inför en tur över bron.

– Mest pressat är det i eftermiddagsrusningen mot Sverige när pendlarna ska igenom kontrollerna på resan hem, många är mycket stressade då, säger hon.

För tågvärdarna innebär förändringarna ändrade scheman och längre arbetspass. I Köpenhamn måste de byta till ett tomt tjänstetåg och åka med det till den danska flygplatsen Kastrup.

– Det måste ju finnas personal som kan ta emot ombord när resenärerna kommer strömmande efter tågbyte och id-kontroller, säger Jenny Palmé.

Hon tycker ändå att det hela hittills har fungerat relativt smidigt – för henne som yrkesperson.

– Det är resenärerna som drabbas mest, särskilt pendlarna.

Redan när gränskontrollerna infördes i november vid Hyllie, som är den första svenska stationen efter Öresundsbron, blev tågen försenade med tio till tjugo minuter varje avgång. Här måste de nämligen stå still medan svensk polis går ombord och kontrollerar samtliga passagerares id-handlingar.

Lars Nilsson, STs ordförande vid Öresundstrafiken, säger att det fanns en oro när lagförslaget kom.

– Det var oklart hur det skulle gå till rent praktiskt. Men det är ju inte tågvärdarna som sköter kontrollerna, det var vi starkt emot, utan ett vaktbolag.

Han menar att id-kontrollerna tvärtom har lett till en lugnare arbetsmiljö.

– Polis och vakter avlastar vår ombordpersonal. Tjuvåkare, fylleri och slagsmål fastnar där. Så lugnt som det är nu har vi inte haft det på tio år.

En som är mindre nöjd är köpenhamnaren Jacob Riis. Han är på väg till sitt jobb på ett dataspelsföretag i Malmö och muttrar irriterat från sitt säte.

– Jag har arbetspendlat här i nio år. Detta är ett stort kliv bakåt. Två gränskontroller på den här korta sträckan, jag förstår det inte, säger han.

Hans resa brukar ta 40 minuter åt vardera håll. På måndagen tog det honom två timmar att ta sig till jobbet.

– Jag stod i kö till id-kontrollerna på Kastrup när anslutande tåg precis gick och fick vänta på nästa avgång. Det finns ju också ett större perspektiv på att vi stänger gränserna så här. För oss som bor och arbetar i den här regionen blir det så reellt, säger Jacob Riis.

Jacob Riis
Bild: Henrik Rosenqvist
Jacob Riis

Krav på att visa id vid resa till Sverige

  • 12 november införde regeringen gränskontroller vid bland annat Hyllie station. Dessa görs av poliser. Syftet är att minska antalet flyktingar till Sverige.
  • I december röstade riksdagen igenom en lag som ger regeringen rätt att »vid allvarlig fara för den allmänna ordningen i landet eller den inre säkerheten i landet« införa id-kontroller på tåg, bussar och passagerarfartyg till Sverige.
  • Sedan 4 januari måste samtliga passagerare identifiera sig innan överfart från Danmark.
  • Tåg-, båt- och bussföretag som tar med resenärer utan giltiga id-handlingar får betala ett vite på 50 000 kronor.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

ÄMNEN:

Spårtrafiken
Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA