
Myndighetens medarbetare hotas och hängs ut
Beslutsfattare på Transportstyrelsen har utsatts för hat, hot och uthängning när körkort dragits in på grund av de omdiskuterade peth-proverna, som mäter alkoholkonsumtion. ”Med sociala medier och den digitala verklighet vi i dag lever i, så är vi inte skyddade så som vi skulle behöva vara”, säger Gunilla Ejeskog, vice avdelningsordförande för ST inom Transportstyrelsen.
Vårens heta debatt om körkort som återkallas efter höga peth-värden har lett till kränkningar, förolämpningar och hot om våld mot de medarbetare på Transportstyrelsen som fattat besluten.
Myndigheten bekräftar att ett antal incidenter inträffat och att flera har polisanmälts, men presschefen Mikael Andersson vill inte gå in på hur många fall det rör sig om.
Hoten har riktats mot enskilda medarbetare och även riktat in sig på deras personliga förhållanden, som deras kön och etnicitet.
Situationen förvärrades efter mediernas rapportering om en ambulanssjuksköterska som fick sitt körkort återkallat.
– Det började i mars men ökade i maj i samband med flera artiklar i medierna. Då blev det ett högt tryck på oss, säger Gunilla Ejeskog, som är vice avdelningsordförande för ST inom Transportstyrelsen och ordförande för den sektion där körkortsavdelningen ingår.
Själv arbetar Gunilla Ejeskog som verksamhetsstöd, och hon har inte själv fattat några av de aktuella besluten.
– Jag är inte drabbad i nuläget, men jag har haft den typen av ärenden tidigare.
Besluten bygger på bedömning av intyg från läkare och på Transportstyrelsens medicinska föreskrifter.
– I dessa ärenden fattar vi beslut som vi undertecknar med våra namn. Därmed riskerar vi också att bli uthängda eller hotade, säger Gunilla Ejeskog.
Transportstyrelsens presschef Mikael Andersson bekräftar i mejl till Publikt att vissa medarbetare befunnit sig i en mycket påfrestande situation, särskilt de som personligen blivit uthängda eller hotade.
”Otillåten påverkan får betydande konsekvenser för de drabbade och det är djupt problematiskt på flera olika sätt. Ytterst är det ett angrepp på det demokratiska systemet. Vår bild är att skyddet för offentliganställda behöver stärkas i takt med ett hårdare samhällsklimat och den tekniska utvecklingen som exempelvis bidragit till att det är lättare att nå anställda och få tillgång till privata kontaktuppgifter”, skriver han i ett mejl till Publikt.
Det är en bild som Gunilla Ejeskog delar.
– Med sociala medier och den digitala verklighet vi i dag lever i, så är vi inte skyddade så som vi skulle behöva vara, säger hon.
Finns det en risk att ni avstår från att fatta korrekta beslut?
– Det finns alltid en risk, men jag upplever inte att vi är där ännu. Däremot tror jag att rädslan för det finns, och det är något som vi får bevaka inom myndigheten.
Gunilla Ejeskog är i stort nöjd med arbetsgivarens stöd till drabbade medarbetare. De får individuellt anpassat samtalsstöd, tät dialog med sina chefer och riskbedömningar som avgör vilka skyddsåtgärder som ska sättas in.
– När vi väl fick i gång det har det varit väldigt bra. Rutinerna kan förstås alltid bli bättre och snabbare, men överlag tycker jag att myndigheten gör det den ska.
I sitt mejl till Publikt skriver presschefen Mikael Andersson att det också varit viktigt att bemöta rena felaktigheter. En sådan, som tidigt spreds, var att tusentals hade fått sina körkort återkallade enbart på grund av förhöjda peth-värden.
Eftersom orsaken till återkallelser tidigare inte registerfördes kunde uppgiften inledningsvis inte bemötas, men när debatten intensifierades beslutade myndigheten att ett antal handläggare manuellt skulle gå igenom samtliga beslut. Efter mer än 200 arbetstimmar kunde de konstatera att cirka 40 körkort återkallats under 2024 på grund av endast två förhöjda peth-värden.
Reglerna ändras nu så att det krävs att ytterligare kriterier är uppfyllda för ett körkort ska återkallas, utöver två förhöjda värden.
”Den här regeländringen initierades för lång tid sedan och är inte ett resultat av den nuvarande debatten”, skriver Mikael Andersson. Han anser att kritiken i medierna varit onyanserad och tonen hård, särskilt på debatt- och ledarsidor, som enligt honom har torgfört felaktigheter utan att kontrollera fakta.
En rad politiker på olika nivåer har riktat hård kritik mot körkortsindragningarna. Gunilla Ejeskog är kritisk till att myndighetens arbete kallats rättsövergrepp.
– När politiker går ut på det sättet som de har gjort, samtidigt som de borde säkra vår roll som tjänstemän, gör de det väldigt osäkert för oss, säger hon.
Samtidigt som debatten om peth-värden rasat har riksdagen antagit en proposition om ett starkare skydd för offentliganställda mot våld, hot och trakasserier. Lagpaketet, som träder i kraft 2 juli, innehåller bland annat skärpta straff, ett nytt brott – förolämpning mot tjänsteman – samt ett tydligt stöd för att i vissa fall kunna utelämna namn på beslutsfattare när beslut meddelas.
Transportstyrelsen har inlett en översyn av hur myndigheten ska anpassa verksamheten till den nya lagstiftningen. ST-avdelningen ser positivt på möjligheten att utelämna namnen på medarbetare som deltagit i beslutet i den underrättelse som skickas ut om det, som det står i lagtexten, ”kan befaras att personen utsätts för hot, trakasserier eller annan allvarlig olägenhet.”
– Vi inom ST ser ett behov av att använda det skyddet med tanke på den ökade risken för hot och våld, säger Gunilla Ejeskog.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.