Nytt avtal för anställda inom Infranord
Fackförbundet ST har träffat ett nytt avtal för medlemmar inom bransch järnvägsinfrastruktur. Övertidsersättning för deltidsanställa, höjt OB-tillägg och en gemensam satsning mot hot och våld är enligt ett pressmeddelande några av de viktigaste vinsterna.
”Det här avtalet innebär flera goda nyheter för STs medlemmar och är ett viktigt steg mot bättre villkor. Det känns bra att vi kom så här långt, trots en mycket envis motpart”, analyserar förbundsordföranden Britta Lejon i pressmeddelandet.
Det nya avtalet omfattar STs medlemmar inom bransch järnvägsinfrastruktur, anställda på Infranord. Enligt STs pressmeddelande har det varit utdragna och tuffa förhandlingar med motparten Almega.
”Vi är extra nöjda med att vi enats om gemensamma krafttag mot det ökade hotet och våldet inom branschen”, betonar Sofia Torrberg, förhandlingsledare inom bransch järnvägsinfrastruktur.
Fram till 30 november 2026 ska en särskild arbetsgrupp mellan parterna ta fram konkreta åtgärder för att skydda medlemmarna från hot och våld – särskilt från tredje part.
På lönesidan innebär avtalet löneökningar i enlighet med märket på 6,4 procent över två år. Av det ska 0,2 procentenheter per år användas för avsättningar för flex- och delpension. Dessutom höjs OB-tillägget och ersättningen för restid, samtidigt som också deltidsanställda får övertidsersättning från första övertidstimmen, precis som heltidsanställda.
”Tidigare har deltidsanställda som tvingats jobba övertid inte fått övertidsersättning. Det har i praktiken varit en dold form av lönediskriminering, så det här är en viktig seger”, understryker Sofia Torrberg.
Avtalet gäller från 1 maj 2025 till och med 30 april 2027.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.