Nytt material ger stöd i arbete för större hövlighet på jobbet
Ohövlighet på jobbet kan få allvarliga konsekvenser för både enskilda individer och arbetsmiljön. Forskare vid Malmö universitet har därför tagit fram en guide som hjälper arbetsgrupper att hantera och förebygga sådana problem.
Ohövlighet på jobbet kan yttra sig i form av otrevliga kommentarer, avvisanden, att himla med ögonen eller att låta bli att lyssna. Det är beteenden som kan skapa ohälsa.
– Det är ganska vardagliga saker, men det kan eskalera och få tydliga negativa konsekvenser om det inte hanteras ordentligt, säger Kristoffer Holm, biträdande universitetslektor vid Malmö universitet.
Han ingår i en grupp forskare vid universitetet som har tagit fram Hövlighetsguiden – ett nytt stöd för arbetsplatser som vill utveckla sin sociala arbetsmiljö. Guiden bygger på ett fyraårigt forskningsprojekt och består av en folder, kompletterande material med diskussionsfrågor samt en film.
Forskarnas studier visar att 75 procent anser att de blivit ohövligt bemötta under den senaste månaden – och att ohövligt bemötande kan få negativa hälsoeffekter och på sikt riskera att leda till mobbning.
– Arbetsmiljön kan betraktas som mer negativ. Individens välbefinnande och arbetstillfredsställelse minskar, och benägenheten att söka andra arbeten ökar. Det kan också skapa konflikter och påverka samarbetet i gruppen, säger Kristoffer Holm.
Hövlighetsguiden riktar sig till arbetsgrupper som har ett intresse av att jobba med bemötandefrågor.
– Det är en bra nivå för att hantera det här området. Det är viktigt att gruppen känner att den äger arbetet och gör det för sin egen skull i stället för att det blir en extern pekpinne. Guiden är ingen kokbok där man ska följa allt till punkt och pricka, utan tanken är att det ska gå att lyfta ut det som känns relevant.
I materialet finns konkreta råd, övningar och diskussionsfrågor. En bra start på ett arbete för en hövligare arbetsplats är att som grupp försöka hitta ett gemensamt språk för att diskutera vilka beteenden som är okej och var gränserna går, menar Kristoffer Holm.
– Man kan också försöka titta på om det finns specifika situationer i arbetet där kommunikationen blir pressad eller passerar gränsen, säger han.
För chefer är det viktigt att vara uppmärksam på beteenden i arbetsgruppen och lyfta den typen av frågor regelbundet, menar Kristoffer Holm.
– Eftersom det kan handla om väldigt subtila beteenden så är det viktigt. Annars är det som anställd lätt att tänka att det inte är så farligt, och något man behöver tåla. Men det kan leda till att man går runt länge i en dålig arbetsmiljö som inte hanteras.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.