Bild: Sjöfartsverket

Oden seglar mot Nordpolen igen

SJÖFARTSVERKET2023-04-12

Nu har den statliga isbrytaren Oden startat sin elfte forskningsexpedition till Arktis. Avsikten är att Sjöfartsverkets största isbrytare ska fungera som forskningsplattform i en ny polarforskningsexpedition.

Oden lämnade hemmahamnen i Luleå under förra veckan och ligger just nu i Helsingborg för att gå igenom de sista förberedelserna inför resan till Nordpolen. Forskarna ombord kommer bland annat att studera den ökande issmältningen.

”Vi är stolta över att Oden inte enbart är en utomordentlig assistansisbrytare utan även en av världens främsta plattformar för forskning i polarområdena. Efter att ha brutit is både på den svenska och på den finska sidan av Bottenviken ett par veckor avslutar nu Oden säsongen för att styra mot Arktiska oceanen”, kommenterar Amund Lindberg, affärsområdeschef för vintersjöfart på Sjöfartsverket, färden i ett pressmeddelande.

Med start 1991 har Polarforskningssekretariatet och Sjöfartsverket i samverkan genomfört återkommande forsknings­expeditioner med Oden. Isbrytaren blev den 7 september 1991 det första icke-atomdrivna ytfartyg som nått nordpolen.

Forskningsexpeditionen genomförs under maj månad. Då ska forskarna undersöka smältsäsongens inledning i Arktis och Norra ishavet. Vårens ankomst till området har enligt pressmeddelandet inte studerats i detalj sedan slutet av 1990-talet, och då under förhållanden som skiljer sig dramatiskt från de nuvarande. Informationen är enligt Sjöfartsverket viktig för att mer säkert kunna bedöma klimatet i framtiden, både i Arktis och globalt.

I expeditionen deltar 39 forskare från 19 lärosäten i tio länder.

Forskningsfartyget Oden

Oden är ett tungt fartyg på ungefär 13 000 ton. Isbrytaren förbereddes redan på konstruktionsstadiet också för forskning i polarområdena. Trots sin tyngd är hon mycket flexibel och kan utrustas med vetenskaplig utrustning, containrar med laboratorier, frysförvaring samt annat för att forskare inom många olika områden ska kunna använda fartyget.

Källa: Sjöfartsverket

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA