Privata företag kan ta över kassaservicen

POSTEN2004-05-06

Posten bör inte ha kvar ansvaret för grundläggande kassaservice, anser regeringens utredare Susanne Lindh. Om handeln eller bankerna tar över kan staten spara 150-200 miljoner kronor, bedömer utredningen.

Varje år betalar staten 400 miljoner kronor för att Posten ska se till att människor i hela landet har möjlighet att betala räkningar, ta ut och sätta in pengar eller lämna in dagskassor. Det är detta som kallas grundläggande kassaservice.

Trots bidraget går Postens dotterbolag Svensk Kassaservice med förlust år efter år, och Posten har begärt att bidraget ska höjas.

Nu föreslår utredaren Susanne Lindh att Posten i stället ska skiljas från uppdraget. En lösning där staten upphandlar kassaservicen från banker eller affärskedjor blir billigare, bedömer hon. En övergång skulle kunna ske 2006.

Staten ska garantera tillgång till betaltjänster på de 180-200 orter i landet där kommersiella alternativ saknas. Samtidigt krävs ett ökat ansvar från bankernas sida för att kunderna ska kunna hantera betalningar och kontanter. Susanne Lindh föreslår att en särskild utredare får i uppdrag att förhandla fram en överenskommelse om det med bankerna.


Kjell Strömbäck, ordförande för ST inom Posten, är helt emot förslaget.

– Vår grundinställning är att verksamheten ska vara kvar i Posten och integreras med den övriga postala verksamheten, säger Kjell Strömbäck.

Han tror inte att en privat entreprenör blir billigare för staten.

– Kundunderlaget minskar, och det går inte att ha kvar servicen som den ser ut i dag, förtydligar han. Men vid en integration med övriga Posten skulle man kunna genomföra förändringar på ett kostnadseffektivt sätt.

Han tror att kunderna skulle uppfatta det som en försämring om kassaservicen flyttar till mataffären.

– Det blir inte professionellt, och jag tror inte att kunderna vill ha det så.

Enligt Kjell Strömbäcks bedömning kommer personalen i Svensk Kassaservice inte att få följa med om en privat entreprenör tar över kassaservicen. För närvarande arbetar cirka 1 800 postkassörskor i Svensk Kassaservice. Under första kvartalet i år minskades personalstyrkan med nära 400 personer.

Fakta:

Kravet på grundläggande kassaservice i hela landet är inskrivet i lag. Transaktionsvolymerna i Svensk Kassaservice har minskat med 16 procent per år sedan 1999. Det finansiella resultatet har under samma år varierat mellan – 465 och – 701 miljoner kronor. Enligt utredningen är det bara omkring 175 000 personer som inte har något annat alternativ till Svensk Kassaservice för sina betaltjänster.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA