Regler om anställdas toabesök upplevs som kränkande

SPÅRTRAFIK2018-03-01
På vissa stationer måste stationsvärdarna på pendeln i Stockholm ringa efter avlösare om de behöver gå på toaletten. Det kan dröja en timme. På andra stationer måste de rapportera exakt den tid de är borta. "Det är kränkande", säger STs huvudskyddsombud Mats Hanqvist.

MTR har sedan ett drygt år tillbaka kontrakt på att köra pendeltågen i Stockholm. Redan i höstas gjorde skyddsorganisationen på MTR en framställan till Arbetsmiljöverket om svårigheterna för anställda att komma ifrån för att gå på toaletten eller byta mensskydd.

Reglerna om toabesök grundar sig i att SL kräver böter på 100 000 kronor om spärren lämnas tom utan rapport. I vissa kostar det 5 000 kronor om spärren är tom, även om det rapporterats.  

Men reglerna varierar. På vissa stationer behövs inte avlösare, men stationsvärdarna måste ange vilken tid de går på toaletten och vilken tid de kommer tillbaka.  

Det här systemet fungerar inte bra, konstaterar STs huvudskyddsombud inom pendeln, Mats Hanqvist.  Enligt anmälan till Arbetsmiljöverket kan en stationsvärd ibland få vänta i en timme eller mer på avlösning, ibland kommer ingen.

– Det här leder till ohälsa i ett arbete som redan är väldigt styrt - och det upplevs som integritetskränkande, säger han.

Enligt anmälan till Arbetsmiljöverket är reglerna om toalettbesök och pauser otydliga eller tillämpas på olika sätt. Det saknas också en risk- och konsekvensanalys sedan MTR tog över efter Stockholmståg, trots att rutinerna har ändrats. 

Mats Hanqvist menar att kravet på att ha spärren bemannad till hundra procent är märkligt. 

– Det är SLs krav, men MTR är arbetsgivare och ansvarigt för arbetsmiljön. Men man bara följer kontraktet och verkar inte våga ifrågasätta SL. Extra märkligt är ju att stationsvärdarna får lämna luckan av andra anledningar, som när de ska lägga ut Metro i hallen. 

I oktober svarade arbetsgivaren på anmälan och hänvisade bland annat till böteskravet. Och man anser att tidigare tidsstudier visat att spärrvakterna har tillräckligt med pauser i arbetet. 

Men svaret är otillräckligt, menar skyddsorganisationen, och begärde ett nytt svar till 8 januari, som inte kommit. Därför har man lämnat ärendet vidare till Arbetsmiljöverket. 

Skyddsorganisationen kräver att det görs en risk- och konsekvensanalys, en ny tidsstudie, att reglerna tydliggörs och att man inte ska behöva vänta mer än fem minuter på avlösning för att gå på toaletten. 

På MTR vill man inte uttala sig mer med hänvisning till att ärendet handläggs internt och anmälan ligger på Arbetsmiljöverkets bord. Tidigare har Lars Nyström, arbetsmiljöchef på MTR Nordic, uppgett till tidningen Arbetarskydd att han inte haft någon kännedom om de upplevda arbetsmiljöproblemen och att kommunikationen internt inte har fungerat. 

"Vi har rastavlösare som värdarna kan ringa in men också tillgång till rörlig personal på stationerna. Men det är självklart att om man inte får tag på en avlösare och man måste gå på toaletten så får man lämna spärren", säger Lars Nyström till Arbetarskydd.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
Genom att trycka på "Skicka" godkänner jag att mitt inlägg kan publiceras på webben och i papperstidningen. Redaktionen förbehåller sig rätten att granska och redigera kommentarer på samma sätt som insändare. Publicering sker först sedan inlägget granskats. Detta sker normalt under kontorstid. Publikt publicerar inte inlägg som innehåller personangrepp. Inte heller publiceras inlägg som handlar om något annat än ämnet för artikeln.