Servicekontoren får inte lämnas

FÖRSÄKRINGSKASSAN2011-05-24

Regeringen stoppar Försäk­rings­kassans planer på att lämna servicekontoren och begär en analys av hur medborgarnas servicebehov ska tillgodoses. Försäkringskassans ledning står fast vid att det behövs mer pengar.

Beskedet om att Försäkringskassan inte får lämna servicekontoren var väntat, sedan en enig riksdag uppmanat regeringen att se till att kontoren blir kvar.

– Riksdagen borde fundera över om man inte borde anslå mer pengar till Försäkringskassan i det här läget, säger Försäkringskassans överdirektör Stig Orustfjord.

Han välkomnar ändå hjälpen från riksdag och regering:

– Att gå ur servicekontoren är inte något vi önskat oss, men när vi ålades sparkrav på flera hundra miljoner kronor var det vår bedömning att det inte skulle räcka med osthyveln.

Kritik mot ledningen

På Försäkringskassans service­kontor i Stockholms city är de anställda glada över regeringens beslut, men oron för framtiden finns kvar, säger Ingela Brander Molin, handläggare och STs arbetsplatsombud.

– Vi vet att vi behövs, och det är positivt att man har lyssnat på medborgare, kommuner och på oss servicehandläggare. Och en del känner sig lite lugnare nu, men det finns absolut ingen garanti för att servicekontoren får vara kvar.

Hon är kritisk till hur Försäk­ringskassans ledning hanterat frågan om servicekontoren gente­mot personalen.

– Man har inte haft den riktiga empatin för oss som jobbar. Förtroendet för ledningen har fått sig en rejäl törn, och tyvärr är det redan många som sökt sig härifrån.

Försäkringskassan har också fått i uppdrag att tillsammans med andra berörda myndigheter göra en djupgående analys av hur medborgarnas servicebehov kan tillgodoses. En viss grad av fysiska möten ska säkras, skriver regeringen.

Uppdraget innebär att de tre nya servicekontor som öppnar före sommaren även kommer att bistå med service från Försäkringskassan. Men utan förstärkta anslag kommer Försäkringskassan inte att klara att upprätthålla bemanningen på alla servicekontor, säger Stig Orustfjord.

Extra anslag – eller 1 000 färre

– Utan extra anslag behöver vi vara 1 000 färre anställda 2013. Skulle man ta allt på handläggarna är vi tillbaka vid 2008 års situation med väldigt långa handläggningstider.

Om Försäkringskassan hade fått mer pengar hade det inte behövts någon analys, menar STs avdelningsordförande Siv Norlin.

– Man får väl anta att myndigheterna hade gjort den analysen när man valde att inrätta servicekontor. Men en positiv tolkning av att regeringen säger »lägg inte ned än« skulle kunna vara att de ändå tänker ge oss mer pengar så småningom.

Försäkringskassan ska redovisa sitt uppdrag senast 16 april nästa år.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA