Enligt Sekos ena stämningsansökan till AD fick en tågvärd i Hallsberg inte vila tillräckligt innan sitt nästa arbetspass. I en annan stämningsansökan anger förbundet att en grupp deltidsanställda inom SJ Götalandståg har varit schemalagda på fel sätt.
Bild: Mostphotos
Enligt Sekos ena stämningsansökan till AD fick en tågvärd i Hallsberg inte vila tillräckligt innan sitt nästa arbetspass. I en annan stämningsansökan anger förbundet att en grupp deltidsanställda inom SJ Götalandståg har varit schemalagda på fel sätt.

SJ stäms för brott mot kollektivavtal

SPÅRTRAFIKEN2020-03-25
Fackförbundet Seko stämmer SJ i Arbetsdomstolen sedan en tågvärd fick börja sitt arbetspass efter endast 10 timmars vila, vilket strider mot kollektivavtalet, skriver förbundet. Även dotterbolaget SJ Götalandståg stäms. Enligt stämningsansökan har en grupp deltidsanställda schemalagts på fler timmar än vad de har fått betalt för.

När en tågvärd i Hallsberg kom tillbaka till stationen efter en arbetsdag i april förra året var han mer än två timmar försenad på grund av problem med tåget som han jobbade på. Eftersom han var schemalagd att arbeta morgonen efter ville han att SJ skulle sätta in en ersättare, då vilan annars skulle understiga den minimigräns på 11 timmar som anges i kollektivavtalet.

Bolaget sade nej och tågvärden blev tvungen att gå till jobbet efter att ha vilat runt 10 timmar, enligt den stämning som fackförbundet Seko lämnat in till Arbetsdomstolen, AD. Förbundet kräver därför SJ på 130 000 kronor i skadestånd för brott mot kollektivavtalet, varav 30 000 kronor ska gå till tågvärden och resten till förbundet.

I en annan stämningsansökan anger Seko att åtta deltidsanställda inom SJs dotterbolag i Västsverige, SJ Götalandståg, var schemalagda enligt en modell med 38 timmars arbetstid i veckan under hela 2018. I stället skulle de haft ett schema på 36 timmar i veckan enligt kollektivavtalet, menar Seko i stämningsansökan.

Enligt stämningsansökan kräver Seko därför ett skadestånd på 30 000 kronor till var och en av dem samt 200 000 kronor till förbundet. Utöver det vill man att SJ Götalandståg betalar den mertidsersättning som var och en av de deltidsanställda skulle ha haft rätt till om kollektivavtalet hade följts.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

ÄMNEN:

Arbetsrätt
Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
Genom att trycka på "Skicka" godkänner jag att mitt inlägg kan publiceras på webben och i papperstidningen. Redaktionen förbehåller sig rätten att granska och redigera kommentarer på samma sätt som insändare. Publicering sker först sedan inlägget granskats. Detta sker normalt under kontorstid. Publikt publicerar inte inlägg som innehåller personangrepp. Inte heller publiceras inlägg som handlar om något annat än ämnet för artikeln.