”Självklart att vi inte ska göra något sådant”
Arbetsförmedlingens nu avstängde it-direktör Krister Dackland nämnde den reklamtext han medverkade i för generaldirektör Maria Hemström Hemmingsson innan den publicerades. Men hon uppfattade inte att det handlade om en annons. ”Jag föreställde mig inte i min vildaste fantasi att någon i min ledningsgrupp skulle göra en sådan sak”, säger hon till Publikt.
I slutet av november kunde Publikt avslöja att Arbetsförmedlingens it-chef Krister Dackland gjorde reklam för Capgemini, en av myndighetens it-leverantörer. I början av december arbetsbefriades han och tre andra anställda sedan Arbetsförmedlingens visselblåsarfunktion och internutredning fått uppgifter om oegentligheter.
Arbetsförmedlingens generaldirektör Maria Hemström Hemmingsson uppger att Krister Dackland nämnde annonsen innan den publicerades, utan att hon förstod vad det handlade om.
– När vi hade haft möte och han var på väg ut genom dörren så sa han i förbigående att det är förresten ett it-företag som vill lyfta oss och andra som exempel på bra arbete. Då sa jag bara ”kul!”. Och det skulle jag gjort i dag också. Om det är en extern part som – utan att vi uttalar oss – lyfter oss som ett gott exempel, då är det bara roligt. Men det här är någonting helt annat, säger Maria Hemström Hemmingsson.
Kan du förstå om han har uppfattat det som ett godkännande?
– Nej, det kan jag faktiskt inte. Sättet som det sas på, på väg ut genom dörren, är uttryck för att han ville kunna säga att han hade fått godkänt. Men han visste att han inte hade gett fullständig information. Så nej, jag kan inte förstå det.
Så du har inte sett den här annonsen innan den publicerades?
– Absolut inte. Däremot så skickade Krister den till mig när den hade publicerats. Och när jag läste den trodde jag att det var en intervju som Krister hade gjort, för jag läste den på mobilen. Inte ens då föresvävade det mig att det skulle kunna vara en annons.
Det står ju ganska tydligt ”Annons” högst upp?
– Jo, men det gör det inte om du klickar på den och läser den på din mobil samtidigt som du åker tunnelbana. Men i samma ögonblick som jag förstod att det var en annons så kallade jag in honom på möte.
Enligt Maria Hemström Hemmingsson skickade Krister Dackland annonsen till henne den 14 november, en fredag. Först på måndagen den 17 november blev hon uppmärksammad på att det var fråga om reklam.
– Det här är något vi reagerade kraftigt på internt och tog tag i, säger Maria Hemström Hemmingsson.
Trots det låg annonsen kvar både på Dagens Industris och Capgeminis sajter tills Publikt skrev om reklamen den 25 november.
Den 15 december kunde Publikt avslöja att ytterligare en chef på Arbetsförmedlingen medverkar i marknadsföring på företaget Ateas webbplats, där han i en text som publicerades i januari i år berättar om samarbetet mellan myndigheten och leverantören.
Maria Hemström Hemmingsson vill inte kommentera det fallet då hon inte varit direkt involverad, men säger att myndigheten arbetar för att se till att något liknande inte händer igen.
– Vi tar det här allvarligt, det är helt oacceptabelt att så sker. Vi har vidtagit åtgärder internt sen ni uppmärksammade oss på det här.
Har det varit otydligt för anställda eller chefer på Arbetsförmedlingen vad som gäller kring att medverka i annonser?
– Det verkar sannolikt att det har varit det. Det kommer det inte att vara framåt, kan jag säga, säger Maria Hemström Hemmingsson.
Publikt söker Krister Dackland.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.