Annons:

Ännu en chef på Arbetsförmedlingen medverkar i marknadsföring

ARBETSFÖRMEDLINGEN2025-12-15

Publikt har tidigare rapporterat om att Arbetsförmedlingens it-direktör medverkat i reklam för ett it-företag. Nu kan Publikt avslöja att ytterligare en chef på myndigheten medverkat i en leverantörs marknadsföringstext. ”Det är samma risker här”, säger Parul Sharma, generalsekreterare på Institutet mot mutor.

Av:  Börge Nilsson

Den 25 november rapporterade Publikt om att Arbetsförmedlingens it-direktör Krister Dackland medverkat i reklam för Capgemini, som är en av myndighetens leverantörer. Han har nu, tillsammans med tre andra medarbetare, tagits ur tjänst.

Han är dock inte ensam om att medverka i marknadsföringstexter för myndighetens it-leverantörer. Ytterligare en chef på Arbetsförmedlingen uttalar sig i en text på företaget Ateas webbplats, publicerad i januari i år, där han berättar om samarbetet mellan myndigheten och leverantören. Han och två av hans medarbetare beskriver de tekniska lösningar Arbetsförmedlingen har köpt in till de AI-satsningar som myndigheten planerar att införa och hur de har fått hjälp med urval och implementering.

Atea, en stor nordisk it-leverantör som är noterad på Oslobörsen, presenterar på sin sajt texten om Arbetsförmedlingen tillsammans med andra ”kundcase”:

”Här hittar du kundcase som visar hur våra lösningar har gjort skillnad. Utforska hur verksamheter som din har lyckats — och få idéer till nästa steg i er utveckling”, skriver företaget.

Längst ned på sidan får läsarna, andra potentiella kunder till leverantören, några råd från Arbetsförmedlingens medarbetare och kan sen fylla i ett kontaktformulär under rubriken ”Vill du komma i kontakt med en specialist?”.

Den text där Arbetsförmedlingens it-direktör Krister Dackland uttalar sig har använts som annons på Dagens Industris sajt. Ateas marknadsföringstext tycks däremot enbart vara publicerad på företagets egen sajt.

Men när Parul Sharma, generalsekreterare på Institutet mot mutor, ser webbsidan tycker hon ändå att de två fallen påminner om varandra.

– Min bedömning är att det är samma risker som föreligger. När en myndighetsrepresentant framträder i reklam för en specifik leverantör, så riskerar man att det uppfattas som att myndigheten gynnar just detta specifika företag. Och det slår mot förtroendet och opartiskheten, säger hon.

Representanter för offentlig sektor har ingenting i sådana sammanhang att göra, framhåller hon.

– Det är enormt förtroendeskadligt. Man missbedömer nog sin offentliga ställning i det här fallet och bortser från den statliga värdegrunden som går ut på opartiskhet och saklighet.

Om myndighetsföreträdaren har fått betalt eller inte är inte avgörande, menar hon.

– Även utan ekonomiska ersättningar kan en sådan medverkan ses som en otillbörlig fördel, säger Parul Sharma.

Arbetsförmedlingens presschef Hans G Larsson delar hennes uppfattning.

– Det här är inte okej enligt den statliga värdegrunden, säger han.

Att Ateas text till skillnad från Capgeminis enbart publicerats på företagets webbplats är inte avgörande, menar även Hans G Larsson.

– Det finns variationer men det är inte ens en gråzon. Du måste säga nej till allt, säger han.

Vad händer nu?

– Jag flaggar upp detta till dem i organisationen som behöver veta det. Sen får organisationen gå vidare och titta på om det krävs några åtgärder.

När Publikt når den chef som uttalar sig i texten på Ateas webbplats säger han att han betraktar sin medverkan som något internt.

Har ni fått betalt för att göra reklam?

– Nej, nej det här är bara något internt för Atea.

Du måste ju ha gått med på att göra reklam för Atea?

– Ja, vi har ju ett upphandlat avtal med dem.

Men där ingår väl inte att göra reklam för dem på hemsidan?

– Oj, det kan inte jag svara på. Du får faktiskt ursäkta, säger chefen och avslutar samtalet.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.