Annons:

Skarp JO-kritik mot Försäkringskassan

FÖRSÄKRINGSKASSAN2008-10-28

Det tog ett år och två månader innan föräldern till ett sjukt barn fick besked om assistentsersättning. Försäkringskassans handläggning får allvarlig kritik av JO.

Av:  Eva Spira

Försäkringskassan fick in en ansökan om assistansersättning till ett barn 16 maj 2007. Ett år senare, 19 maj 2008, hade den sökande ännu inte fått något besked och vände sig därför till Justitieombudsmannen, JO.

Myndighetens internutredning visar på flera brister i handläggningen:

  • kommunikationen var bristfällig,
  • kontakterna var inte journalförda på det sätt som förvaltningslagen kräver,
  • det dröjde 14 månader innan det fattades något beslut – något som borde ha skett inom 120 dagar.
  • Därtill konstaterar JO att den sökande fick vänta drygt två månader för att få del av handlingar i ärendet. En begäran om handlingar ska behandlas skyndsamt.
     

    Enligt JO kan det inte uteslutas att handläggaren medvetet underlåtit att lämna ut handlingarna i avvaktan på ett beslut i sakfrågan. ”Ett sådant förfarande vore uppenbart lagstridigt”, skriver JO som riktar allvarlig kritik mot hur ärendet handlagts av Försäkringskassan.

  • Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.